اطلاعات عمومی

میل گاردان و نقش آن در خودرو

میل گاردان

یکی از قطعات داخلی خودرو که نقش مهمی در انتقال گشتاور به دیفرانسیل دارد، میل گاردان است. همان‌طور که می دانید، در خودروهای دیفرانسیل عقب، موتور در بخش جلویی خودرو قرار گرفته شده است. وظیفه این قطعه در خودروهای دیفرانسیل عقب، انتقال نیروی حاصل از موتور به چرخ هاست. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این قطعه بپردازیم و در مورد انواع مختلف آن و هم چنین عملکرد آن صحبت کنیم. اگر شما نیز به این موضوع علاقه مندید، تا انتها با ما همراه باشید.

میل گاردان چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

همان‌طور که گفته شد، تنها خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند از میل گاردان استفاده می کنند. این قطعه که به آن کاردان نیز گفته می شود، در سیستم انتقال قدرت خودروهای محرک عقب کاربرد دارد و دلیل آن هم فاصله زیاد محور عقب با سیستم مولد نیرو که شامل موتور و  گیربکس است می شود. کاردان قطعه ای فولادی به شکل میله است و طراحی آن به صورت کاملا صاف و قطور صورت گرفته است. این قطعه نیروی گیربکس را به دیفرانسیل عقب انتقال می دهد و باعث به حرکت در آمدن چرخ ها می شود. جنس میله کاردان، باید حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار، مجدداً به حالت اولیه باز گردد

به طور کلی نقش اصلی این قطعه در خودرو شامل برقراری اتصال گیربکس و دیفرانسیل (هنگامی که فاصله آنها نسبتاً زیاد باشد) بوده و از طرفی نیز انرژی چرخشی خارج شده در گیربکس را به دیفرانسیل انتقال می دهد. با این وجود برخی از خودروها نیز وجود دارند که گیربکس و موتور آنها در بخش انتهایی اتومبیل قرار گرفته است و محور محرک، در بخش جلویی قرار دارد. در این نوع خودرو ها میل گاردان نقش برقراری ارتباط بین گیربکس و دیفرانسیل جلو را برعهده دارد.

 

عملکرد میل کاردان

عملکرد میل کاردان

 

اجزای مختلف میل کاردان

میل گاردان از فلزی محکم و سخت ساخته می شود و هیچ گونه انحرافی در آن قابل مشاهده نخواهد بود. به طور کلی این میله صاف و قطور، شامل چهار بخش اصلی قفل های گاردان، بدنه اصلی، اتصال کشویی کاردان و هزار خار می شوند. در این بخش به بررسی جداگانه هر مورد می پردازیم.

قفل های گاردان

قفل های میل گاردان، محورها را با انعطاف بسیار بالایی به هم ارتباط داده و باعث انتقال نیرو با سرعتی ثابت می شوند. این نوع قفل ها نوعی چهارشاخ محسوب شده که در ابتدای دو میله اصلی به منظور اتصال به گیربکس و دیفرانسیل طراحی می شوند. بخش های تشکیل دهنده قفل های کاردان، شامل مفصل هوک و مفصل سرعت ثابت می شوند. مفصل هوک در این قفل ها به صورت زوجی استفاده می شود و جایگاه آن، در ابتدای محور حرکت خودرو است. این قطعه به دلیل اشغال حجم زیاد، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و به جای آن، از مفصل های سرعت ثابت که سایز کوچک تری دارند استفاده می شوند.

بدنه اصلی

بدنه اصلی، یکی دیگر از اجزای میل گاردان است که می تواند به صورت توپر و یا توخالی طراحی شود. دلیل توخالی طراحی کردن بدنه، کاهش وزن خودرو است، اما در برخی موارد برای افزایش استحکام، ممکن است این قطعه توپر ساخته شود.

اتصال کشویی گاردان

بخش دیگری که در میل گاردان وجود دارد، بخش اتصال کشویی آن است. این قطعه وظیفه تغییر طول میله گاردان را برعهده دارد. به عبارت دیگر میل کاردان هنگام بالا و پایین رفتن، از این قطعه استفاده می کند. میله گاردان از یک سمت قطور و از سمتی دیگر، نازک تر طراحی می شود که این تغییر طول، به راحتی قابلیت انجام شدن را داشته باشد.

هزار خار

یکی دیگر از قطعه های میل گاردان، هزار خار است. این قطعه کوچک برای پیشگیری از هرز شدگی اتصال کشویی مورد استفاده قرار می گیرد و در بخش درونی قسمت ضخیم تر کاردان و هم چنین بخش بیرونی قسمت نازک تر آن تعبیه می شود.

 

بررسی اجزای دقیق میل گاردان

بررسی دقیق اجزای میل گاردان

 

انواع مختلف میل گاردان

تنوع این قطعه، با توجه به ساخت یکسانی که دارد، زیاد نبوده و انواع مختلف آن را نمی توان در دسته بندی های زیادی قرار داد. تنها عاملی که می توان میله گاردان ها را با استفاده از آن دسته بندی کرد، طول این قطعه می باشد. با توجه به این مورد میل گاردان ها شامل دو نوع یک تکه و دو تکه می شوند.

در خودروهایی که فاصله میان موتور و گیربکس نهایتاً 1.5 متر باشد، از میل گاردان های یک تکه و در خودروهایی که فاصله گیربکس و موتور بیشتر از این مقدار باشد، از کاردان های دو تکه استفاده می شود. دلیل استفاده از کاردان های دو تکه در این نوع خودروها، ایجاد مشکل در سرعت های بالاست.

 

انواع مختلف میل کاردان

انواع مختلف میل کاردان

 

دلیل لرزش میل گاردان و روش های عیب یابی آن

یکی از مشکلاتی که بین رانندگان رایج است، ارتعاش و لرزش کاردان است. دلیل اصلی که می توان به این مشکل نسبت داد، اعمال ضربه به لوله است. در صورتی که روی بدنه میل کاردان آثار تو رفتگی یا ضرب خوردگی مشاهده شود، باید به سرعت آن را برطرف کرد، زیرا ممکن است به مجموعه گاردان، آسیب های جدی وارد شود.

اما چگونه باید این مشکل را عیب یابی کنیم؟ در مرحله اول می بایست سطح لوله گاردان را از نظر وجود دفرمگی و تورفتگی ناشی از ضربات مختلف بررسی نماییم. توجه داشته باشید که انجام هرگونه جوشکاری، ماشی کاری و یا تعویض قطعه در این بخش، می تواند باعث بروز نا بالانسی در آن شود؛ بنابراین در صورت وجود تورفتگی، تنها راه ممکن تعویض میل گاردان خواهد بود.

از جمله مشکلات دیگری که باعث وجود مشکل در میل گاردان می شوند شامل بریدن میل کاردان و لقی آن است. دلایل بریدگی میل کاردان می تواند خرابی قفل کاردان، گیر کردن کشویی، تعویض دنده معکوس در دور زیاد، خوردگی بلبرینگ ها و فشار آوردن به خودرو باشد. هم چنین علق لقی گاردان در بیشتر موارد خوردگی بوش ها، گشاد شدن جایگاه بلبرینگ ها، تاب برداشتن گاردان و خراب شدن 4 شاخ گاردان است.

جمع بندی

یکی از قطعات اصلی خودروهای دیفرانسیل عقب، میل گاردان است. آشنایی با عملکرد این قطعه و هم چنین نحوه عیب یابی آن، می تواند تأثیر زیادی در بهبود عملکرد خودرو داشته و طول عمر این قطعه را افزایش دهد. در این مقاله به بررسی این موارد پرداختیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید، می توانید با تیم مکانیک یار در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *