عیب یابی خودرو

آموزش نحوه کالیبره کردن سنسور فرمان

کالیبره کردن سنسور زاویه فرمان

روشن شدن چراغ های سیستم VDC، ESP یا VSC، به معنای وجود خطا در سنسور زاویه فرمان است. این خطا زمانی به وجود می آید که سنسور مربوطه، موقعیت اصلی خود را از دست بدهد. بهترین روش برای درست کردن این حالت و به عبارتی کالیبره کردن سنسور فرمان، استفاده از دستگاه دیاگ است. در این مقاله قصد داریم نحوه کالیبراسیون سنسور فرمان را با استفاده از دستگاه دیاگ جی اسکن آموزش دهیم. در صورتی که شما نیز با این مشکل مواجه شده اید، تا انتها با ما همراه باشید.

سنسور فرمان چیست؟

قبل از آشنایی با نحوه کالیبره کردن سنسور فرمان، بد نیست آشنایی نسبی با این سنسور داشته باشیم. سنسور زاویه فرمان که SAS نیز نامیده می شود، یکی از بخش های مهم خودرو است که وظیفه کنترل تعادل و هم چنین پایداری اتومبیل را بر عهده دارد. این سنسور به کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) متصل بوده و راننده در صورت عدم استفاده از آن، نمی تواند تعادل خودرو را حفظ نماید.

جایگاه سنسور زاویه فرمان در خودرو

یکی از نکات مهم در خصوص این سنسور، محل تعبیه آن است. باید توجه داشته باشید که حسگرهای سنسور زاویه فرمان، یک مورد نبوده و این سیستم شامل چندین حسگر می شود. جایگاه این حسگرها در خودروهای مختلف، متفاوت می باشد. به عنوان مثال در بعضی از خودروها، سنسور زاویه فرمان در ستون فرمان قرار گرفته است و در برخی دیگر، این سنسور کنار چرخ ها قرار دارد.

 

جایگاه سنسور زاویه فرمان در خودرو

جایگاه سنسور زاویه فرمان در خودرو

 

آموزش کالیبره کردن سنسور فرمان

پس از آشنایی نسبی با سنسور زاویه فرمان، به نحوه کالیبراسیون آن می پردازیم. توجه داشته باشید که برای کالیبره کرده سنسور فرمان، بهترین راه استفاده از دستگاه دیاگ است. این دستگاه به راحتی می تواند مشکلات مختلف خودرو را عیب یابی کرده و راه حل های مختلفی را برای برطرف سازی مشکل ارائه دهد.

دستگاه دیاگی که در این آموزش از آن استفاده می کنیم، دستگاه دیاگ جی اسکن است. کار با این دستگاه به دلیل پشتیبانی از زبان فارسی بسیار ساده بوده و مراحل پیچیده ای ندارد. طریقه کالیبره کردن سنسور فرمان نیز برای تمامی خودروها مشابه هم بوده و تفاوت زیادی ندارد. برای کالیبره کردن سنسور فرمان، باید مطابق با راهنمای زیر عمل کنید:

  1. معمولا سنسور زاویه فرمان خودرو ها پس از تصادف یا عوامل دیگر، درست تنظیم نمی شود و فرمان به صورت نامناسب قرار می گیرد. در این مواقع چراغ های VDC و SLIP در پشت آمپر روشن می شوند. برای کالیبره کردن سنسور فرمان، ابتدا دستگاه دیاگ را با استفاده از کانکتور به خودرو متصل کرده و در منوی آن، برند خودرو را انتخاب می کنید. با توجه به اینکه خودروی استفاده شده در این آموزش اینفینیتی است، باید در منو گزینه Infiniti، سپس گزینه International، پس از آن کانکتور 16 پین و در انتها سیستم ABS را انتخاب کنیم. پس از انتخاب موارد بالا، روی گزینه OK کلیک می کنیم.
  2. در بخش بعدی، باید وارد کدهای خطا شویم. به همین منظور گزینه اول را انتخاب کرده و وارد صفحه بعد می شویم. با توجه به خطای نوشته شده، متوجه خواهیم شد که اشکال در سنسور زاویه فرمان خودرو است.
  3. با زدن دکمه برگشت (ESC) وارد صفحه قبل شده و گزینه دوم، یعنی پارامترها را چک می کنیم. در این بخش باید به زاویه ای که دستگاه برای چرخ ها نشان می دهد توجه داشته باشیم. در صورت وجود مشکل، با اینکه چرخ ها در حال صاف قرار گرفته اند، زاویه عددی متفاوت را نشان می دهد. این عدد در حالت عادی باید صفر باشد.
  4. برای کالیبره کردن سنسور فرمان، پیچ شافت فرمان را شل کرده و فرمان خودرو را به موقعیت درست آن برمیگردانیم. زمانی که دستگاه دیاگ زاویه صفر را نشان داد، پیچ شافت فرمان را مجدداً محکم می کنیم.
  5. در مرحله بعد، برای تست صحیح بودن کالیبره کردن سنسور فرمان، در منوی دستگاه دیاگ وارد کدهای خطا می شویم و خطای مربوطه به سنسور زاویه فرمان را پاک می کینم.
  6. با پاک کردن خطا، به صفحه قبل بازگشته و وارد منوی پارامترها می شویم و در این صفحه، زاویه سنسور فرمان را چک می کینم. در اغلب موارد، دستگاه برای این سنسور، عددی نزدیک به صفر را نشان می دهد.
  7. برای کالیبره کردن سنسور فرمان به صورت دقیق، در صفحه قبل وارد منوی آخر یعنی Special Function شده و در صفحه بعد، گزینه اول یعنی Steering Angle Sensor Adjustment را انتخاب می کنیم. در صفحه باز شده، دکمه OK را کلیک می نماییم.
  8. با انتخاب دکمه OK، کالیبره کردن سنسور زاویه فرمان به صورت دقیق انجام می شود و دستگاه، پیغام Complete را نمایش می دهد. پس از کلیک روی دکمه OK، متوجه خواهید شد که چراغ های مربوط به سنسور در پشت فرمان، خاموش شده اند. هم چنین در صورتی که سنسور زاویه فرمان را در بخش پارامترها چک کنید، عدد صفر را مشاهده خواهید کرد.

با انجام مرحله به مرحله این آموزش، کالیبره کردن سنسور فرمان انجام شده و فرمان نیز، به حالت عادی خود بر می گردد و در مرکز قرار می گیرد.

روش های پیشگیری از ایجاد مشکل در سنسور فرمان

برای اینکه سنسور فرمان خودرو، پس از مدت زمانی کارایی قبلی خود را داشته باشد، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. مورد اول بررسی مرتب چراغ های اخطار خودرو است. مورد بعدی مشاهده چرخش و انحراف ناگهانی چرخ ها و فرمان خودرو می باشد. هم چنین در صورتی که پس از تنظیم زاویه چرخ ها، رفتارهای غیرعادی از خودرو را در پیچ ها مشاهده کردیم، باید سریعا خودرو را به یک متخصص سپرده تا سنسور زاویه فرمان آن مورد بررسی قرار گیرد.

 

نحوه کالیبره کردن سنسور زاویه فرمان

نحوه کالیبره کردن سنسور زاویه فرمان

 

جمع بندی

یکی از مهم ترین بخش های تمامی خودروها، سنسور زاویه فرمان است. این سنسور وظیفه حفظ تعادل در خودرو را بر عهده داشته و باعث تنظیم دقیق عملکرد فرمان با چرخ ها می شود. در برخی موارد به خصوص هنگام تصادف، ممکن است این سنسور عملکرد صحیح خود را از دست بدهد. برای کالیبره کردن سنسور فرمان، باید مطابق با آموزش بالا و با استفاده از دستگاه دیاگ، مراحل را قدم به قدم انجام داده تا مشکل به وجود آمده برطرف شود. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید، می توانید با کارشناسان مجموعه مکانیک یار در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *