عیب یابی خودرو

بررسی نشانه ها و دلایل خرابی شلنگ رادیاتور

خرابی شلنگ رادیاتور

یکی از قطعات اصلی سیستم خنک کننده ماشین، شلنگ رادیاتور است. این قطعه که به نام هایی از جمله شلنگ خنک کننده یا شلنگ آب خنک کننده نیز شناخته می شود، پس از مدتی استفاده دچار فرسودگی شده و باید تعویض گردد. عوامل مختلفی روی خرابی شلنگ رادیاتور تأثیر گذار هستند که در این مقاله قصد بررسی آنها را داریم. هم چنین در بخشی جداگانه به بررسی زمان مناسب تعویض شلنگ رادیاتور نیز می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

شلنگ رادیاتور و عملکرد آن در خودرو

همان‌طور که گفته شد، شلنگ رادیاتور یکی از قطعات سیستم خنک کننده ماشین است که مایع خنک کننده را به سمت رادیاتور هدایت می کند. به طور کلی شلنگ ها در رادیاتور به دو دسته جداگانه تقسیم بندی می شوند. شلنگ های نصب شده در بالای رادیاتور و شلنگ هایی که در پایین رادیاتور قرار گرفته اند. شلنگ های بالای رادیاتور به شلنگ های فشار معروف اند. این شلنگ ها باعث ارتباط رادیاتور با موتور می شوند و آب خارج شده از موتور که داری حرارت بالایی است را به رادیاتور انتقال می دهند.

بخش دیگر شلنگ رادیاتور، در بخش پایینی رادیاتور نصب شده و آب خنک را از موتور به سمت رادیاتور هدایت می کند. داخل این شلنگ ها فنرهایی نیز تعبیه شده که از مسدود شدن آنها جلوگیری می کند.

نشانه های خرابی شلنگ رادیاتور

نشتی یا خرابی شلنگ رادیاتور با برخی نشانه ها همراه است که در صورت مشاهده آنها، باید سریعاً اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید. آشنایی با این علائم می تواند تأثیر زیادی در عیب یابی سریع رادیاتور داشته باشد و از به وجود آمدن خسارات جدی جلوگیری نماید.

نشتی مایع سبز رنگ

یکی از اولین نشانه های نشتی شلنگ رادیاتور، بیرون آمدن آب سبز رنگ از زیر خودرو است. در صورتی که شلنگ رادیاتور دچار پوسیدگی و سوراخ شدگی شده باشد، مایع خنک کننده که رنگی سبز دارد از زیر ماشین خارج خواهد شد.

افزایش دمای موتور

در صورتی که آمپر خودرو بالا رود و دمای موتور نیز افزایش پیدا کند، حتماً باید شلنگ های رادیاتور را بررسی نمایید. شلنگ های بالایی و پایینی رادیاتور نقش مهمی در خنک سازی موتور دارند که هرگونه خرابی و پوسیدگی در آنها باعث افزایش دمای موتور و در نتیجه بالا رفتن آمپر خودرو می شود.

خروج باد سرد از بخاری

از دیگر علائم خرابی شلنگ رادیاتور، سرد کردن بخاری به جای گرم کردن آن است. پارگی شلنگ های رادیاتور باعث اختلال در عملکرد رادیاتور شده و سیستم تهویه ماشین را با مشکل مواجه می سازند.

سایر نشانه های خرابی شلنگ رادیاتور

  • کاهش قدرت خنک کنندگی موتور
  • نشتی کولانت در زمان کار کردن موتور
  • کاهش سطح آب رادیاتور
  • نشتی مایع خنک کننده اطراف رادیاتور
  • تغییرات فیزیکی شلنگ
  • بوی سوختگی از سمت کاپوت خودرو
  • خارج شدن بخار از کاپوت

 

علائم نشتی شلنگ رادیاتور

علائم نشتی شلنگ رادیاتور

 

مهم ترین دلایل خرابی شلنگ رادیاتور

پس از بررسی نشانه های خرابی شلنگ رادیاتور، باید با دلایل به وجود آمدن آن نیز آشنا بود. شناخت این دلایل باعث عیب یابی سریع تر رادیاتور شده و از به وجود آمدن مشکلاتی نظیر جوش آوردن خودرو جلوگیری می کند.

ساختار نامناسب شلنگ

یکی از اصلی ترین دلایل خرابی شلنگ رادیاتور، شکل نادرست آن هنگام نصب است. در صورتی که پس از تعویض شلنگ رادیاتور، نصب آن به خوبی انجام نشود، فشارهای مختلفی به شلنگ وارد شده که باعث فرورفتگی و در نتیجه نشتی آن خواهد شد.

خرابی درپوش رادیاتور

از عوامل دیگر خرابی شلنگ های رادیاتور، خرابی درپوش است. کنترل انتقال مایع خنک کننده بین مخزن سر ریز و رادیاتور، توسط فنرهای داخل درپوش انجام می شود، به همین دلیل خرابی این قطعه باعث بازگشت مایع خنک کننده به رادیاتور و در نتیجه خرابی شلنگ ها می شود. توجه داشته باشید که هنگام باز کردن درپوش رادیاتور، موتور باید کاملاً سرد باشد. در غیر این صورت مایع داخل رادیاتور می تواند باعث ایجاد سوختگی های شدیدی شود.

مسدود شدن مخزن سر ریز

علائم خرابی و مسدود شدن مخزن سر ریز نیز همانند خرابی درپوش رادیاتور است. مسدود شدن این قطعه نیز می تواند باعث خرابی شلنگ رادیاتور شود به همین دلیل توصیه می کنیم به صورت منظم قطعات رادیاتور را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید.

سایر دلایل نشتی شلنگ رادیاتور

  • استفاده از مایع رادیاتور غیر استاندارد
  • ایجاد آسیب های حرارتی به شلنگ
  • آلوده شدن شلنگ به روغن
  • تجزیه الکتروشیمیایی
  • صدمات وارد شده به شلنگ هنگام تصادف
  • سایش به دلیل قرار گرفتن در کنار سایر قطعات
  • جنس نامناسب شلنگ رادیاتور

 

دلایل خرابی شلنگ رادیاتور

دلایل خرابی شلنگ رادیاتور

 

زمان مناسب تعویض شلنگ رادیاتور

برای جلوگیری از خسارات به وجود آمده ناشی از خرابی شلنگ رادیاتور، می بایست قبل از فرسودگی کامل این قطعه اقدام به تعویض آن نمود. به طور کلی زمان دقیقی برای تعویض شلنگ رادیاتور وجود ندارد و بهترین راه برای متوجه شدن زمان تعویض آن، بررسی دائم این قطعه است. برای این کار توصیه می کنیم زمان تعویض مایع خنک کننده، شلنگ رادیاتور را نیز مورد بررسی قرار دهید تا در صورت مشاهده خرابی، اقدام به تعویض آن نمایید.

هرچند که بهترین راه برای شناسایی زمان تعویض این قطعه بررسی منظم آن است، با این حال بیشتر کارشناسان توصیه می کنند که شلنگ مایع خنک کننده را هر 30000 کیلومتر و یا حداقل سالی یک بار تعویض نمایید.

نحوه تعویض شلنگ رادیاتور

برای تعویض شلنگ رادیاتور، سعی کنید از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید زیرا هرگونه نشتی یا اتصال نامناسب، باعث خرابی زودرس این قطعه می شود.

برای تعویض شلنگ رادیاتور، باید در ابتدا صبر کنید تا موتور کاملاً سرد شود. سپس مایع خنک کننده را تخلیه کرده و دو شلنگ بالا و پایین رادیاتور را از جایگاه خود خارج نمایید. پس از جایگزینی شلنگ های جدید، حتماً باید تست نشتی انجام شود تا از عدم وجود هرگونه نشتی اطمینان حاصل نمود.

 

نکات تعویض شلنگ رادیاتور

نکات تعویض شلنگ رادیاتور

 

جمع بندی

خرابی شلنگ رادیاتور، خسارات زیادی را به خودرو، به خصوص موتور وارد می کند. گرم شدن بیش از حد موتور، بالا رفتن آمپر ماشین، جوش آوردن خودرو و … حاصل خرابی یا نشتی این قطعه به شمار می روند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به صورت کامل به بررسی علائم و دلایل خرابی و نشتی شلنگ رادیاتور پرداختیم و نکاتی در خصوص تعویض آن را نیز بیان کردیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می توانید با کارشناسان تیم مکانیک یار در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *