عیب یابی خودرو

بررسی روش های عیب یابی جلوبندی ماشین

عیب یابی جلوبندی ماشین

در مقالات قبلی به صورت مفصل، عیب یابی موتور خودرو و مشکلاتی که در این بخش به وجود می آیند را برسی کرده ایم. اما برای یک رانندگی صحیح و ایمن، علاوه بر موتور باید بخش های دیگری نیز از سلامت کامل برخوردار باشند. جلوبندی خودرو یکی از این بخش هاست که نقش حیاتی در نحوه رانندگی خواهد داشت. عیب یابی جلوبندی ماشین باعث می شود که مشکلات این بخش به درستی شناسایی شده و امکان برطرف شدن را داشته باشند. در این مقاله به بررسی قطعات جلوبندی خودرو، نشانه های خرابی این بخش و نحوه عیب یابی و برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در آن می پردازیم.

منظور از جلوبندی خودرو چیست و شامل چه قطعاتی می شود؟

جلوبندی خودرو شامل مجموعه ای از اتصالات است که از بازوهای مختلفی تشکیل شده است. وظیفه اصلی سیستم جلوبندی هماهنگ نگه داشتن چهار چرخ خودرو است؛ بنابراین در صورت مشکل در این قسمت، هماهنگی چرخ ها به هم می ریزد و راننده سواری سنگینی را تجربه خواهد کرد.

مهم ترین بخش های جلوبندی ماشین، شامل سیستم فرمان، سیستم تعلیق و قطعات تشکیل دهنده آن می شوند. سیستم فرمان به عنوان مهم ترین بخش هدایت خودرو محسوب می شود و سیستم تعلیق نیز، باعث اتصال چرخ ها به شاسی خودرو شده و سواری نرمی را برای سر نشینان فراهم می کند. قطعات تشکیل دهنده سیستم جلوبندی ماشین نیز شامل موارد زیر می شوند:

  • فنر
  • طبق
  • سگ دست
  • توپی سر کمک
  • رام
  • کمک فنر
  • سیبک
  • دسته موتور
  • میل تعادل

 

سیستم جلوبندی و قطعات آن

سیستم جلوبندی و قطعات آن

 

اصلی ترین نشانه های خرابی جلوبندی ماشین

قطعات سیستم جلوبندی خودرو نیز مانند سایر قطعات، به مرور زمان دچار فرسودگی خواهند شد. خرابی قطعات این بخش علاوه بر فرسودگی می تواند به دلایل دیگری از جمله برخورد اشیا، تصادف و … مربوط شود. آشنایی با نشانه های خرابی این بخش، نقش مهمی در عیب یابی جلوبندی ماشین خواهد داشت که در این بخش به معرفی آن می پردازیم.

شل بودن فرمان

یکی از رایج ترین نشانه های خرابی سیستم جلوبندی، بازی کردن فرمان و یا شل بودن آن است. از آنجایی که سیستم فرمان کاملاً به جلوبندی مربوط می شود، هر گونه خرابی جلوبندی نقش مستقیمی روی فرمان خواهد گذاشت. در صورتی که هنگام رانندگی متوجه شدید که فرمان خودرو به یک سمت تمایل دارد و یا کمی بازی می کند، حتماً جلوبندی خودرو را بررسی نمایید. در صورتی که مشکل مربوط به جلوبندی ماشین نباشد، باید سیستم فرمان را مورد بررسی قرار دهید.

حرکت خودرو به سمتی خاص هنگام توقف

در صورتی که هنگام پارک کردن یا توقف متوجه شدید که خودرو به سمتی خاص متمایل می شود، باید به عیب یابی جلوبندی ماشین بپردازید. در این مواقع خودرو به جای اینکه صاف و همسطح توقف داشته باشد، به گوشه ای خاص متمایل خواهد شد.

پرش بیش از حد خودرو از روی دست انداز

سیستم تعلیق که یکی از مهم ترین بخش های جلوبندی خودرو است، به گونه ای طراحی شده که کمترین ضربه را به داخل کابین وارد کند. در صورتی که هنگام رانندگی از روی دست اندازها و یا چاله ها، با پرش های نامعقولی مواجه شدید، حتماً باید به عیب یابی جلوبندی ماشین خود بپردازید.

شنیده شدن صداهای ناخوشایند

ایجاد برخی صداها مانند جیرجیر، کوبیدن و یا تق تق از محورهای محرک خودرو نیز از دیگر نشانه های خرابی سیستم جلوبندی است. این مشکل معمولاً به دلیل خرابی یا شکستگی برخی قطعات رخ می دهد که به سرعت باید عیب یابی و برطرف شود.

سایر نشانه های خرابی سیستم جلوبندی

  • تقه زدن خودرو در ابتدای حرکت
  • سواری نامناسب
  • سخت شدن فرمان
  • ارتفاع پایین تر یک سمت خودرو
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت
  • تغییر زاویه چرخ ها

 

تغییر زوایه چرخ ها، از نشانه های خرابی جلوبندی ماشین

تغییر زوایه چرخ ها، از نشانه های خرابی جلوبندی ماشین

 

روش های عیب یابی جلوبندی ماشین

روش های مختلفی برای عیب یابی جلوبندی ماشین وجود دارد که هرکدام از آنها مربوط به بخشی خاص از این سیستم است. توصیه می کنیم در صورت خرید خودرو کارکرده، حتماً این روش ها را روی اتومبیل پیاده کرده تا از عملکرد صحیح سیستم جلوبندی مطمئن شوید.

توجه به علائم

یکی از بهترین روش های عیب یابی جلوبندی ماشین، توجه به علائم و نحوه سواری خودرو است. در صورتی که هنگام رانندگی، به هر کدام از مواردی که در بخش قبل بررسی کردیم برخوردید، حتماً اقدام به بازبینی سیستم جلوبندی خودرو نمایید.

تست پرش

انجام تست پرش خودرو می تواند راهی مناسب برای عیب یابی سیستم جلوبندی ماشین باشد. برای این کار هنگامی که خودرو متوقف شده است، آن را به سمت بالا و پایین فشار داده تا بدنه به سمت بالا حرکت کند. پس از بالا رفتن بدنه، خودرو را رها کرده و حرکت های آن را بررسی کنید. در صورتی که حرکات ماشین طی دو پرش تثبیت شوند، جلوبندی معمولاً سالم خواهد بود.

نشتی روغن هیدرولیک

خرابی در سیستم جلوبندی می تواند باعث نشتی روغن هیدرولیک شود. برای بررسی این مورد به سیستم مرکزی خودرو نگاه انداخته و مطمئن شوید که نشانه ای از نشتی خودرو وجود ندارد.

بازدید چشمی

از دیگر روش های عیب یابی جلوبندی ماشین، بازدید چشمی قطعات مختلف این سیستم است. بررسی میزان سایش لاستیک ها، دقت به شل بودن چرخ ها، بررسی لرزش سیبک ها و هم چنین حرکت مجموعه میله ها می تواند مشکلات جلوبندی خودرو را نمایان کند.

عیب یابی جلوبندی ماشین با دستگاه دیاگ

یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های عیب یابی جلوبندی ماشین، استفاده از دستگاه دیاگ است. با دیاگ زدن خودرو می توانید به صورت دقیق و کامل مشکلات مربوط به بخش های مختلف سیستم جلوبندی را مشاهده کرده و اقدام به رفع آنها نمایید.

 

روش های عیب یابی جلوبندی ماشین

روش های عیب یابی جلوبندی ماشین

 

جمع بندی

عیب یابی جلوبندی ماشین را می توان با استفاده از روش های مختلف انجام داد. توصیه می کنیم برای این کار، حتماً از افراد متخصص و با تجربه کمک گرفته تا مشکلات سیستم جلوبندی به صورت کامل نمایان شوند. در این مقاله به بررسی روش های عیب یابی جلوبندی خودرو، مشکلات به وجود آمده در این بخش و هم چنین علائم خرابی قطعات جلوبندی پرداختیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان تیم مکانیک یار در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *