عیب یابی خودرو

همه چیز در خصوص سوختن یا خرابی واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر یکی از قطعات حساس خودرو به شمار می رود که کارکرد آن عایق بندی موتور و سر سیلندر است. این قطعه به دلیل قرار گرفتن در برابر ضربات و فشار زیاد، از جنس فولاد ساخته شده و مقاومت بالایی دارد. هر چند آلیاژی که برای ساخت این قطعه استفاده می شود از استحکام بالایی برخوردار است اما نمی تواند جلوی فرسودگی و خرابی واشر سرسیلندر را گرفته و این قطعه نیز همانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو، پس از مدتی باید تعویض شود. خرابی واشر سیلندر معمولا دارای نشانه هایی است که با مشاهده آنها سریعاً باید اقدامات مناسب برای تعویض و یا تعمیر آن را انجام داد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی عواملی که باعث خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر می ‌شوند بپردازیم و نشانه های آن را نیز معرفی کنیم. در صورتی که قصد افزایش اطلاعات خود در این زمینه را دارید تا انتها با ما همراه باشید.

واشر سرسیلندر چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟

همان‌طور که گفته شد واشر سیلندر برای آب بندی فضای بین سیلندر و سرسیلندر استفاده می شود. علاوه بر این موضوع، واشر سرسیلندر دارای کاربردهای دیگری نیز هست. هدایت مایعات و حفظ و نگهداری از آنها نیز از دیگر کارکردهای این قطعه به شمار می رود.

واشر سرسیلندر به دلیل نوع عملکردی که دارد باید به گرما، حرارت و فشار بالا مقاوم بوده و هم چنین میزان مناسبی قابلیت انعطاف پذیری نیز داشته باشد. این قطعات را معمولا به صورت لایه لایه از فلزات نرم و مواد قابل انعطاف می سازند. ترکیبات این لایه ها می تواند شامل آزبست، مس و فولاد، واشر نسوز و فولاد، آلومینیوم و کروم و هم چنین مس، واشر مقوایی نسوز و فولاد باشد.

 

نحوه عملکرد واشر سرسیلندر

نحوه عملکرد واشر سرسیلندر

 

عوامل مؤثر در سوختن یا خرابی واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر به منظور دفرمه شدن آن است. این تغییر شکل باعث می شود که این قطعه خاصیت آب بندی خود را از دست بدهد و عملکرد آن دچار نقص شود. سوختن و یا خرابی این قطعه می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله ایجاد نشتی در سیستم آب، عملکرد نامناسب ترموستات و … باشد. در ادامه اصلی ترین دلایل خرابی واشر سرسیلندر را بیان می کنیم.

پایان طول عمر مفید قطعه

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث سوختن و خرابی واشر سرسیلندر می شود، پایان طول عمر مفید آن است. توجه داشته باشید که این قطعه به صورت مرتب باشد بررسی شود تا در صورت مشاهده خرابی، تعویض گردد.

عدم کارکرد مناسب فن

فن خودرو معمولا عملکرد ساده ای داشته و پیچیدگی خاصی ندارد. با این حال در صورتی که به طور مناسب کار نکند، باعث بالا رفتن دمای موتور شده که این موضوع می تواند روی خرابی واشر سرسیلندر تأثیرگذار باشد.

جوش آوردن موتور

جوش آوردن خودرو نیز از دیگر دلایلی است که باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود. این مشکل نیز که به دلیل داغ بودن بیش از حد موتور اتفاق می افتد می تواند روی کارکرد واشر سرسیلندر تأثیرگذار باشد.

 بستن نامناسب واشر سرسیلندر

در صورتی که خودرو سرویس شده باشد اما واشر سرسیلندر به درستی در جایگاه خود سفت و محکم نشده باشد نیز این امکان وجود خواهد داشت که دچار خرابی شود. توصیه می کنیم در صورتی که آشنایی مناسبی با قطعات خودرو ندارید، انجام سرویس های دوره ای و بستن واشر سرسیلندر را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

سایر دلایل خرابی واشر سرسیلندر

  • کم شدن آب رادیاتور
  • عدم استفاده از ضدیخ به خصوص در تابستان
  • نشتی آب از موتور
  • کیفیت ساخت نامناسب واشر سرسیلندر
  • خرابی واتر پمپ
  • پیچیدگی شلنگ ورودی و خروجی رادیاتور

 

دلایل خرابی واشر سرسیلندر

دلایل خرابی واشر سرسیلندر

 

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

نیم سوز بودن، سوختن و یا خرابی واشر سرسیلندر معمولا با نشانه های خاصی همراه است. در این بخش به معرفی این علائم می پردازیم تا در صورت مواجه با آنها، اقدام به بررسی و رفع مشکل مربوطه نمایید.

نشتی مایعات روی موتور

یکی از نشانه های خرابی واشر سرسیلندر، مشاهده آب و روغن روی موتور خودرو است. این مشکل زمانی رخ می دهد که واشر سرسیلندر نقش آب بندی خود را به خوبی انجام نداده باشد و دچار خرابی شده باشد.

خارج شدن بخار سفید از اگزوز

در برخی موارد، خرابی واشر سرسیلندر باعث می شود که آب به محفظه داخلی سیلندر راه پیدا کرده باشد و با مخلوط هوا و بنزین سوخته باشد. در این مواقع معمولا بخار یا دودی غلیظ به رنگ سفید از اگزوز خارج خواهد شد.

داغی بیش از حد موتور

سوختن واشر سرسیلندر به شدت روی افزایش دمای پیشرانه خودرو تأثیر گذار است. در صورتی که با داغی بیش از اندازه موتور مواجه شدید، حتماً به بررسی این قطعه بپردازید.

سایر نشانه های خرابی واشر سرسیلندر

  • تغییر رنگ روغن موتور
  • ایجاد حباب در آب رادیاتور
  • بد کار کردن سیلندر
  • جوش آوردن
  • نشتی مایعات خارجی و داخلی

روش های تست واشر سرسیلندر

با انجام برخی روش ها به راحتی می توان از سلامت واشر سرسیلندر مطمئن شد و جلوی بروز خسارات مختلف را گرفت. معمولا تعویض واشر سرسیلندر نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی خواهد داشت بنابراین سعی کنید این تست ها را به صورت مرتب روی خودرو انجام دهید.

  • بررسی روغن موتور و تعویض به موقع آن
  • بررسی اگزوز و دود خارج شده از آن
  • بررسی دقیق شمع ها
  • چک کردن رادیاتور
  • انجام تست فشار با استفاده از ابزار فشار سیستم خنک کننده
  • بررسی مایع خنک کننده خودرو
  • تست سلامت شلنگ های ورودی و خروجی

 

تعویض واشر سرسیلندر

تعویض واشر سرسیلندر

 

جمع بندی

خرابی واشر سرسیلندر یکی از معضلات رایج میان رانندگان است که می تواند اثرات منفی زیادی روی موتور داشته باشد. آشنایی با نشانه ها و علائم این مشکل تأثیر زیادی در کاهش خسارات وارد شده به موتور و هم چنین عملکرد کلی خودرو خواهد داشت. در این مقاله به بررسی دلایل خرابی و سوختن واشر سرسیلندر، نشانه های آن و روش های پیشگیری از سوختن از قطعه پرداختیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان تیم مکانیک یار در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *