آرشیو ۱۳۹۳

امنیت در خودروی ملی سمندومزایا و معایب سمند

 

به نام خدا

سوی از مطالبی که در مورد امنیت خودروی ملی سمند میدم از دوستان ,از تحقیقات و از اطلاعات خودم میباشد که وقت زیادی برای جمع اوری طی کردم
سمند ال ایکس سال و سمند ای اف سون این دو خودرو در هنگام خرید شما رو دو دل میکند

سمند lx با اینکه اسم خودروی ملی کنار سمند گفته میشود بد نیست بدانید سمند lx سال همون موتور و گیربکسی که روی پژو 405 نصبه بر روی سمند هم نصب هست و این هم فراموش نکنید که موتور 405 با پارس هم یکی هست
شاسی این ماشین (همان شاسی 405 هست
سمند ای اف سون موتور ان رو المان ها طراحی کردند ولی طبق تحقیقی که کردم مخصوصا مشکل واشر سر سیلندر خیلی از افراد رو به تعمیرگاه ها هدایت کرده ,و همچنین فعلا موتور ای اف سون تعمیر کار های ان تخصصی میباشد و کم کسی مهارت تعمیر موتور ای اف سون رو دارا هستند.
در واقع اگر در جایی ماشینتون خراب شد , تعمیرگاه های محودی میتونن این موتورو تعمیر کنند !
طراحی بدنه :[bgcolor=#f5f5ff] طراحی بدنه سمند بر اساس پلت فرم مشترک پژو ۴۰۵ در شرکت طراحی فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته‌ ، همچنین تغییراتی در طراحی اصلی آن توسط مهندسین ایرانی و اروپائی انجام گرفته است.[/bgcolor]
طراحی داخلی :[bgcolor=#f5f5ff] طراحی داخلی سمند و طراحی ارگونومی صندلی ها توسط شرکتی از جمهوری چک انجام شده و با اضافه شدن ایده های طراحان توانمند ایرانی در ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است[/bgcolor]

ایمنی :

بعد از برخورد سقف به اصطلاح چروک میشه و خمیده
*** رکاب در راننده آسیب میبینه
*** شیشه جلو پودر میشه !
*** عملکرد مناسب ایربگ در زمان وقوع حادثه
*** بلند نشدن عقب خودرو بدلیل توزیع وزن مناسب
*** سالم ماندن ستون ها
چزئیات بیشتر؟
***سراسر بدنه جانبی سمند که شامل گلگیر عقب – ستون عقب – ستون وسط – ستون جلو تا حوالی کمک فنر جلو میباشد به صورت 1 تکه – یک پارچه و پیوسته با هم هستند یعنی این قطعات تکه تکه بهم وصل نشدن . در مقابل تک تک قسمتهای نام برده شده در بالا در مورد پژو 405 بوسیله نقطه جوش بهم وصل میشن که دوستان اهل فن متوجه هستند که بدنه جانبی 1 تیکه علاوه بر بالا بردن دقت مونتاژ – کم کردن انحرافات و پیچیدگی های حاصل از اتصال تک تک قطعات بهم – کاهش احتمال نفوذ آب – کاهش احتمال پوسیدگی-کاهش زمان مونتاژ و ….. چقدر در بحث استحکام و مقاومت در برابر برخورد از یک بدنه جانبی چند تکه قوی تره .
***ستون میانی سمند (ستون b ) دارای 3 لایه ورق میباشد که بهم نقطه جوش شدند و در مقابل 405 در ستون وسط دارای 2 لایه ورق هست .و این یعنی 33% افزایش استحکام در ستون وسط به نفع سمند
***در سمند به علت فرمهای تقویتی بیشتر و طول کمتر طاقچه عقب نسبت به 405 با اطمینان میتوانید روی طاقچه عقب بایستید بدون اینکه نگران خم شدن آن باشید در حالی که با اقدام مشابه روی 405 مطمئنآ طاقچه خم خواهد شد( عملا در خط مونتاژ بدنه سمند کارگران بدنه سازی گاهی این عمل رو حین انجام کار تجربه کرده اند ) . این مورد علاوه بر تاثیر کلی بر مقاوت خودرو در تصادفات از عقب و پهلو باعث افزایش مقاومت پیچشی کلی اتاق سمند نسبت به 405 میگردد
*****و اما میرسیم به مهمترین برتری سمند بر پژو در بحث ایمنی ! هم در سمند و هم در 405 قطعات تقویتی عرضی سقف شامل دو قطعه ی عرضی که اولی در ابتدای سقف و دومی در انتهای سقف قرار گرفته اند میشود . اما در سمند هر یک از این قطعات به صورت دوبله و با استفاده از ورق گالوانیزه با ضخامت بیشتر نسبت به پژو به صورت پروفیل بسته در آمده و در محل خود مونتاژ میگردند .اما در مقابل پژو 405 در هر یک از آن قسمتها فقط دارای یک قطعه با ضخامت ورق کمتر . پس توجه کنید در سقف سمند قطعات دوبله ی پروفیل شده با ضخامت بیشتر داریم اما در 405 قطعه ی دوبله نــــــشده با ضخامت کمتر !!! مطلب مهم تر اینکه در میانه ی سقف سمند قطعه ی تقویتی به صورت دوبله ی شبکه ای بین ستونهای میانی (عرضی ) در نظر گرفته شده که در تلفیق با تقویت های عرضی مقاوم ابتدا و انتهای سقف مقاومت بسیار مناسبی رو مخصوصآ در واژگونی ها برای سمند رغم میزند . در حالی که اکثر خودروهای موجود داخلی از وجود چنین قطعات تقویت شده ای در سقف بی بهره هستند
حتمآ متوجه مقاومت مناسب و شایسته ی سقف و ستون سمند نسبت به سایر خودروها و مخصوصآ خانواده ی 405 شده اید و نیاز به توضیح بیشتری نیست.

خیلی از افراد این خودرو رو یک تانک میدونن و بعضی از افراد دیگه این خودرو چون خودروی ملی هست بی ارزش میدونن
خوب یک قضاوت عادلانه به ما چی میگه؟
سمند اس ایی به دلیل نداشتن کیسه هوا یا همان ایربگ دارای امنیت پایین تری نسبت به سمند ال ایکس میباشد
با یک دلیل به شما اثبات میکنم که چقدر ایربگ در سمند میتونه تاثیر داشته باشه ؟
در فیلم زیر یک سمند با یک پرادو شاخ به شاخ شده است.
تصادف 2 ماشین با هم بدترین نوع تصادف میتونه برای سرنشینان باشه
لینک ویدیو تصادف سمند با پرادو
http://www.aparat.com/v/WPELS
پرادو ماشین مستحکمی هست سمند با تصادف میبینید که از جلو پرادو رو جمع کرده به سمت داخل ولی (به علت داشتن کیسه هوا از سمت راننده کاملا سالم هست ولی به گفته ارائه دهندگان این کلیپ راننده سمند متاسفانه فوت شده
در کلیپ توجه کنید میبینید که راننده با سر خورده وسط فرمون (دقیقا توجه کنید که فرمان ماشین جمع شده )
ولی اگر سمند ال ایکس بود در این تصادف به علت داشته بودن ایربگ و کیسه هوا راننده سمند , متاسفانه عمر خودشون رو از دست نمیدادن
در کلیپ دیگری که راننده خودروی سمند زن بوده است رو تماشا میکنیم که به یک پراید پارک شده اثابت میکند.
میبینید که پراید کاملا له شده است ولی سمند سپر و کاپوت ماشین ضربه دیده است و شیشه ها ستون ها و کابین داخلی راننده کاملا سالم میباشد ولی پراید کاملا نابود شده است !
این جواب برای کسانی بود که میگفتند پراید یا سمند در تصادف انچنان فرقی نمیکند.

بعضی ها هم استدلالی میارن که سرعت تست شده سمند 45 تا هست و خودروی مثل 206 64
در واقعیت ما چند جا رو بررسی کردیم به جواب سرعت تست رسیدیمایی سی ایی شماره ثبت 94 سرعت تست 56 کیلومتر است در حالی که ان سی ای پی تست معمولا استفاده از 64 کیلومتر (سرعت که در آن مرگ و میر شایع ترین ها هستند)
برگرفته از http://www.globancap.org/crash-testing/
پس استاندارد ایی سی ایی 94 که سمند در ان تست شده سرعت برخورد با مانع 56 کیلومتر بوده ولی خودرویی مثل 206 و زانتیا ذر موسسه معتبر ایرو کاپ تست گردیده که سرعت تست ان 64 کیلومتر میباشد !.

عکس که میبینید خودروی زانتیا هست که در نتایج :

خرد شدن شیشه جلو، شکستگی درب راننده، تا خوردن شدید سقف، شکستگی و تا خوردن ستون جلوی راننده، شکستن رکاب و له شدگی شدید پای آدمک، حرکت محور و چرخ جلو به سمت اتاق، پرتاب عقب خودرو به بالا، دفرمگی درب عقبدر واقع زانتیا از 5 ستاره ایمنی 1.5 دریافت کرد !
تستی که در سمند شد :
خطوط تا خورده روی سقف (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب (شکستگی پای آدمک) در تصویر پایین راست، عملکرد نسبتا خوب ایربگ در تصویر بالا راست، بالا نیامدن عقب خودرو به دلیل توزیع مناسب وزن خودرو، سالم ماندن ستونها، خرد شدن شیشه جلو برای خودرو سمند
و تستی که در خودروی 206 شد :

تا خوردن ورق سقف به بالا، سالم ماندن رکاب و درب راننده، سالم ماندن شیشه جلو، عدم پرتاب عقب خودرو به بالا برای پژو 206

خوب در اخر ماجرا میخوام بگم امنیت خودروی سمند از پژو 405 و پارس بهتره بخاطر تقویتی که شده و همچنین بخاطر وزن بالای ماشین در پیچ ها تعادل بهتری حتی نسبت به خودروی l90 دارد.

در تستی که 206 انجام شده با سرعت بالاتری و نتیجه بهتری ارائه کرده (البته ناگفته نماند برتری سمند نسبت به 206 به تعادل ان هست , بیشترین چپی خودروها در لیست ان ها 206 دیده میشود .
ولی در تصادفات از جلو 206 نتیجه بهتری ارائه میکند نسبت به سمند lx
ناگفته نماند 206 قیمت بالاتری دارد و ماشین خانوادگی نیست به سختی 3 نفر میتونن عقب بشینند.
و همچنین در تصادف ها خسارت زیادی به ماشین وارد میشه ,برتری 206 در اتاقشه که میتونه ضربات رو خوب تحمل کنه
و همچنین تاکید میکنم سمند lx میتونه گازسوز باشه که با گران شدن بنرین نتیجه بهتری ارائه خواهد داد.
برخی ها سمند رو مثل تانک میبینن و برخی ها مثل پراید.
سمند در تست تصادف بنظر من باید از 5 به ان 2.5 میدادند , خودرویی نیست که بتونه امنیت کامل شما رو تضمین کنه اما خوب نسبت به خودروهای اشغال چینی و 405 قدیمی و یا پراید نتیجه بسیار بهتری در تصادف ارائه میکنند.
اما نه به حدی که سرعت شما بیش از 110 کیلومتر باشه و با خانواده و یا عزیزان خود بخاطر تصوری که از سمند دارید مانور بدید.

 و باعث کشته شدن خودتون و افراد دیگه باشید !
تصادف 206 و سمند :

206:

میبینید که ستون و سقف 206 محکم تر از سمند بوده که کلا نتیجه اثبات حرف هام و تست تصادف میباشد.
اینم عکسیه که گفته خود ارسال کننده که سرنشینان سمند زنده موند و بقیه کشته شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *