آرشیو ۱۳۹۱

بررسی هیوندا جنسیس کوپه

وقتی نسل اول جنسیس کوپه وارد کشور شد اکثر دوستانمان به جلو پنجره ی آن و اینکه کاش بهتر کار میشد و نمای جلوش میتونست بهتر باشه ولی عقبش حرف نداره،اشاره میکردن! ظاهراً هیوندای هم صحبت های دوستان رو کاملاً فهمیده و دقیقاً روی آن مانور داده است! هرچند خوشحالم که نمای جلو به سمتِ محصولاتی مثل آزرا و سوناتا جدید با اون طرح های شلوغ نرفته ولی به همون اندازه هم ناراحتم که وقتی نمای جلو رو نگاه میکنید،اگر چه با عکس هایی که دیدید زمین تا آسون فرق میکنه و از نزدیک واقعاً ابهت خاصی-خصوصاً در شب و با چراغ روشن- داره(با چراغِ روشن و در طولِ شب،خیلی شبیه پانامرا 4s میشه!)،اما باز هم حس یه خودروی کوپه ی سریع و خشن رو به شما منتقل نمیکنه و بیشتر احساس می کنید سوار بر یک هاچ بک متوسط مثل ولستور یا خودرویِ سدانی با 2000 سی سی قدرت هستید!!!

طرح چراغ های جلو واقعاً زیباست اما به نظر هیچ همخوانی خاصی با جلو پنجره و فرم سپر ندارد و از طرفی فرم مه شکن ها هم در زشت شدن جلوی خودرو بی تاثیر نیست وبه نظر نگارنده اگر این خودرو مه شکن نداشت و فقط به همان ردیفِ کج ال ای دی بسنده میکرد،هیچ اتفاقِ خاصی نمی افتاد و حاصل بسیار زیباتر بود(شاید مه شکن هارو با برچسب مشکی پوشاندم،چون اصلاً روشنشون نمیکنم و مطمئنم زیباتر هم میشه)!نکته ی عجیب دیگر در نمای جلو،هواکش هایی است که قاعدتاً باید شما را به یادِ ماسل کارهای آمریکایی بی اندازد،اما نه تنها این کار نمیکند،بلکه شما را به این فکر فرو می برد که دقیقاً هدف از ایجاد این دو، چه بوده است؟!!!در نمای بغل، خودرو نسبت به نسل قبل تغییر خاصی نکرده است و با نگاه کردن به آن از این نما،مطلبِ خاصی به ذهنم نرسید تا برایتان بنویسم فقط یه نکته ی منفی که مقداری خودم را آزار میدهد این است که چرا چراغ های راهنمای درون آینه های بغل،مانند جنسیس سدان 2012 ال ای دی خطی نشده اند؟!!! موردی که هرچند بسیار کوچک به نظر میرسد،اما به وضوح مشخص است که هیوندای از این مورد غفلت کرده و شاید هم برای کاهشِ هزینه ها دست به چنین کاری نزده است!!!!! (این مورد رو هم اگر گیرم بیاد، خودم به زودی عوض میکنم! دوستان اگر جایی رو میدونن که این کار رو انجام میده، ممنون میشم اطلاع بدن)حال به پشت خودرو میرویم،جایی که به عقیده ی خیلی از کارشناسان، در نسل قبل هم نقطه ی قوت این خودرو از لحاظِ طراحی بوده و هیوندای سعی کرده این نقطه ی قوت را بیش از پیش با تغییر چند اِلمان ساده،پررنگ تر از قبل کند که به عقیده ی بنده بسیار در این امر موفق بوده است!اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب میکند،چراغ های برجسته ی عقب و طرح متفاوت آن با نسل قبل است که در کنار اِل ای دی های درون آن بسیار به زیبایی اش افزوده شده است! این چراغ ها خصوصاً در شب زیبایی فوق العاده ی به خودروی شما می بخشد به طوری که چشم هر بیننده ای در خیابان را نوازش میدهد و مطمئناً هیچ فردِ خودرو بازی از مدلِ آن بدش نمی آید! بر خلافِ نسل قبل فقط یک چراغِ مه شکن و یک چراغِ دنده عقب برای آن در نظر گرفته شده است؛ موردی که ظاهراً جزءِ استاندارد های جدید در صنعت خودرو به شمار می رود و خودرو سازان یکی پس از دیگری آن را رعایت می کنند!همچنین فرم بال عقب و دهانه ی ورودی صندوق تغییر بسیار کمی داشته اند که شاید با نگاه های سطحی به چشم نیایند که این تغییر هم به زیباییِ فرم کلی عقب خودرو کمک کرده اند!
موارد اضافه شده نسبت به نسل قبل:
در جلوی خودرو برایِ چراغ های جلو،چراغ شور در نظر گرفته شده است که به نظر آپشن خیلی مهمی به حساب نمی آید،اما بودنش جالب است و من فقط یکبار برای اطمینان از کارکرد این قطعه از آن استفاده کردم و نتیجه رضایت بخش بود؛هرچند که آب پاشیده شده تقریباً تا انتهای سقف هم میرود!!!! مورد بعدی که همواره در نسل قبل و با توجه به فرم خاص کاپوت و سپر در این خودرو و انواع و اقسام جدول های غیر استاندارد در سطح شهر،از نبودِ آن شاکی بودم،سنسور های جلو بوده که خوشبختانه در این نسل در دو طرف خودرو و در بهترین جایِ ممکن در نظر گرفته شده و نمایشگر آن در صفحه کیلومتر قرار داشته و به واقع کمک شایانی به پارک کردن،آن هم در پارکینگِ تنگ و تاریک خانه ی ما میکند و همچنین در ترافیک،شما می توانید برای رهایی از بوق زدن های زیاد آن،آنرا با کلیدِ سمتِ چپ کنار فرمان(کنار کلید ای اس پی و چراغ شور) خاموش کنید! در داخل خودرو شاهد بیشترین تغییرات هستیم که به نظر من به جز یکی-دو مورد از آنها بقیه بسیار کارآمد و خوب در جای خود قرار داده شده اند! همانطور که می دانید فرم جلو داشبورد و صفحه کیلومتر کلاً تغییر کرده است! اول از همه نبودِ مانیتور رنگی و بزرگ در جلو داشبورد برای بازار ایران واقعاً توی ذوق میزند! آپشنی که اگر وجود داشت،مطمئناً به زیباییِ 100 چندان آن قسمت کمکِ شایانی میکرد! کیلومتر شمار به سمتِ سایرِ محصولاتِ هیوندای رفته است! موردی که شاید در دید اول مثبت باشد،اما نکته ای که برای من هنوز هم سوال است اینکه چرا هیوندای از رنگِ آبی برای نورپردازی استفاده میکند!؟ رنگی که اصلاً حس اسپرت بودن را به شما منتقل نمیکند و هیجانِ خاصی در این رنگ لایت وجود ندارد!!!ضمنِ اینکه خط های نشانگر بنزین در روزهای اول واقعاً اطلاعِ دقیقی از مقدارِ بنزین به شما نمیدهد و نیاز است تا به قول معروف پس از گذشت زمان قلِقش دستتان بیاید!!!مشکل دیگری که در نسل قبل گردنِ خیلی از دوستان را اذیت کرد و شخصاً خیلی با آن مشکل داشتم،عدم حرکت نگهدارنده ی کمربند بود ( یادمه یه مدت پراید رو به خاطرِ همین مسئله پلاک نمیکردن ) که در این نسل با یک شاسی پلاستیکی-فلزی این مشکل هم برطرف شده است! البته باز هم می توان به آن ایراد گرفت،ولی در کل بهتر بود که مانند محصولات خودروسازانِ معتبر،کمربند درون صندلی و در کناره ی آن قرار بگیرد!ایراد بعدی عدم خم شدن صندلی راننده در نسل قبل با یک شاسی مثل صندلی شاگرد بود،که این مشکل هم با قرار دادن یک شاسی همانند صندلی کنار،براحتی حل شده و پیاده و سوار شدن از طریقِ درب سمت راننده هم براحتی امکان پذیر است؛ضمن اینکه برای سوار شدن، کمربند هم دیگر آنقدر در دست و پایِ شما گیر نمی کند!!!سیستم صوتی تقریباً همان است و یک ساب به آن اضافه شده و فقط یک مورد که من در تنظیمات آن دیدم و یادم نیست که در نسل قبل وجود داشت یا خیر،امکان افزایش ( یا کاهش ) صدا با افزایش( یا کاهش ) سرعت است!تعداد ایربگ ها برای نمونه ای که من دارم به 10 مورد افزایش یافته که نسبت به چیزی که خودم قبلاً داشتم،2 ایربگ بیشتر است (6 تا ستون های اطراف،2تا جلو داشبورد و 2 تا هم در صندلی ها جلو )
و اما نمایشگر های شتاب،گشتاور و دمای روغن:
این 3 نمایشگر را باید نقطه ی عطف جلو داشبورد خودرو دانست! طوری که هر وقت فردِ جدیدی سوارِ خودرویِ شما می شود، اولین سوالِ او این خواهد بود که: این 3 چه چیزی رو نشان میدهند؟!!!وقتی از پدال گاز استفاده میکند و دور موتور را بالا میبرید،بلافاصله مقدار شتاب و گشتاوری که به آن دست یافته اید برای شما مشخص میشود که قطعاً شما را وادار میکند که هر دو را به ته ته بچسبانید و میزان آدرنالین ترشح شده ی خون خود را بیش از پیش بالا نگه دارید!!!پدال های پشت فرمان هم از طراحی جدید سود میبرند که کارایی آن ها بسیار بهتر از قبل شده و به قولی معروف “تو دست تر شده اند”! ضمن اینکه حتماً لازم نیست دنده را در حالت اسپرت قرار دهید و از آنها استفاده کنید! هرجا لازم شد،حتی اگر دنده در حالت d بود،می توانید با معکوس های سریع خودتان را به سر منزل مقصود برسانید و منتظر عملکرد گیربکس نسبتاً خنگ خودرو نباشید!!!!!فرمان خودرو بسیار سفت است و کار کردن با آن بعد از مدتی باعث تقویت عضلات پشت بازو و جلو بازوی شما میشود! به طوری که من در روزهای اول به آن و جعبه فرمان مشکوک بودم ولی بعد از اینکه فرمان 2 فروند ج.کوپه ی جدید دیگر را امتحان کردم،نگرانیم برطرف شد و در آنها هم به همین صورت بود!! چرم دور فرمان از همان جنس مزخرف قبلی است که اگر از آن مراقبت نکنید و مثلاً آنرا در آفتاب داغِ اهواز برای مدت طولانی نگه دارید،براحتی می تواند همانند انچه که در کیلومترهای 20 تا 30 هزار برای نسل قبل اتفاق میفتاد،برای شما هم حاصل شود! هرچند که دوخت دورِ آن متفاوت است اما دردی را دوا نمیکند…کلید های روی فرمان کارایی بسیار خوبی دارند و همانطور که در عکس های پست قبلی دیده اید،سیستم بلوتوث هم به این خودرو اضافه شده که شما را از گزند جریمه های چند صد هزاز تومانی برای مکالمه با تلفن همراه نجات میدهد و نحوه ی اتصال آن با تلفن همراه هم بسیار ساده است! هرچند که در حینِ حرکت و به دلیل مسائل امنیتی،امکان اتصال بین این وجود ندارد و شما حتماً باید برای برقراریِ ارتباط،خودرو را متوقف کنید.مهمترین دلیلی که باعث شد،نسل قبل این خودرو را بعد از فقط 5 ماه سواری و نه به خواستِ خودم بفروشم،خشکی بیش از حد از دیدگاه دوستم نسبت به ماشین خودش (لکسوس) بود ! موردی که همیشه به تمسخر به من خاطر نشان میکرد این بود که :برو زیرِ ماشینتو نگاه کن و ببین کمک فنر واسش گذاشتن یا نه و اگر نذاشتن،این چوب های زیرشو در بیار،یه 2 تا کمک پراید بنداز زیرش!!!مواردی که من دلیلش را میدانستم(فاق کوتاه تایر و سبک و کلاس خودرو)،اما ایشان کلاً به خرجش نمیرفت که نمیرفت و میگفت ماشین باید نرم باشه! بسیار خوشحالم که این نکته را عرض کنم که واقعاً نرمتر از نسل قبل شده است،واقعاً…دلیلِ این نرمی را نمیدانم،اما هرچه هست یابد به تایرها و مجموعه ی فنر بندیِ خودرو برگرده دیگه! ( تایر اندازش اینجوریه 40 r19 225 برای جلو و 245 برای عقب! نسل قبل یادم نیست همین بود یا نه!! موردِ دیگری که بسی از آن لذت میبرم، صدای اگزوز خودرو است که به وضوح از نسل قبل و در حالت معمول و در همه ی دور موتورها بیشتر شده که این مورد هم به روح رانندگی اسپرت شما بیشتر کمک میکند و ظاهراً دلیلِ آن هم تغییر در انبار های اگزوز است؛ هرچند که خروجی های آن تغییر نکرده اند! ضمنا باید این رو عرض کنم که در این هنگام که مطلب را مینویسم قیمت هیوندای جنسیس کوپه جدید 2013 معادل 106 میلیون تومان است.شاد موفق پیروز باشید.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *