عیب یابی خودرو

آموزش ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا

ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا

آموزش ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا:

در بسیاری از موارد ممکن است در سنسور خودروها، مشکلات مختلفی به وجود آید. بروز این اختلالات باعث ارسال اطلاعات اشتباه به کنترل یونیت (ECU) شده و مشکلات متعددی را برای خودرو به وجود می آورد. با توجه به اینکه کنترل یونیت تمامی خودروها به صورت خودکار، برخی پارامترها را در حافظه خود ذخیره سازی می کند، ممکن است ارسال این اطلاعات نادرست، منجر به ذخیره سازی مقادیر غلط شده و شرایط خودرو، به اشتباه با توجه به این اطلاعات تنظیم شود. در این مواقع می بایست اقدام به ریست کردن ECU کرد.

در این مقاله قصد داریم به آموزش ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا، با استفاده از روش های مختلف بپردازیم. در صورتی که خودروی شما نیز دچار این مشکل شده است، تا انتها با ما همراه باشید.

ریست کردن کنترل یونیت در چه مواقعی انجام می شود؟

همانطور که گفته شد، یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن اطلاعات اشتباه در کنترل یونیت، ریست کردن آن است. ECU یا همان کنترل یونیت، تمامی اطلاعاتی که از سنسورهای خودرو به دست می آورد را در حافظه خود ذخیره کرده و شرایط خودرو را با توجه به این اطلاعات، تنظیم می کند. ریست کردن کنترل یونیت باعث خواهد شد که عیب یابی و رفع مشکلات احتمالی، با دقت بالاتری انجام شود؛ به خصوص زمانی که سنسورها اطلاعات نادرستی را به ECU، ارسال کرده باشند.

 

ریست کردن ECU

ریست کردن ECU

 

روش های مختلف ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا

با توجه به اینکه قشر زیادی از جامعه، از خودروهای ایران خودرو و سایپا استفاده می کنند، در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا بپردازیم. به طور کلی ریست کردن کنترل یونیت خودرو، با استفاده از دستگاه دیاگ و یا بدون استفاده از این دستگاه انجام می شود. در ادامه، به بررسی دقیق تمامی این روش ها می پردازیم.

ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا با دیاگ

یکی از بهترین روش ها برای تنظیم مجدد اطلاعات و ریست کردن کنترل یونیت، استفاده از دستگاه دیاگ است. در این بخش قصد داریم آموزش ریست کنترل را با استفاده از دستگاه دیاگ جی اسکن پیش ببریم. برای ریست ECU Engine با استفاده از این دستگاه، مطابق راهنمای زیر عمل نمایید:

  1. ابتدا می بایست کابل 16 پین دستگاه دیاگ جی اسکن را به کانکتور خودرو متصل کرده و آن را روشن نمایید. قبل از انجام ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا، توصیه می کنیم کدهای خطای موجود در دستگاه را مطالعه کرده و اقدام به برطرف سازی آنها نمایید.
  2. پس از برطرف کردن کدهای خطای نمایش داده شده، در منوی دستگاه نوع برند خودرو (ایران خودرو یا سایپا) را انتخاب نمایید. پس از انتخاب برند خودرو و در صفحه بعد، از قسمت عملیات ویژه، گزینه ریست کردن کنترل یونیت (ECU) را انتخاب کنید.
  3. با انتخاب گزینه بالا، صفحه ای به شما نمایش داده خواهد شد که دارای دو گزینه است. برای مشاهده کدهای خطا، می توانید گزینه اول را انتخاب کنید. اما برای انجام ادامه عملیات، باید گزینه عملیات ویژه را کلیک کنید و در صفحه بعد، قسمت تنظیم مجدد کنترل یونیت را بفشارید.
  4. در این قسمت، دستگاه پیغامی را به شما نمایش خواهد داد. طبق این راهنما عمل کرده و موتور دستگاه را خاموش کنید. سپس سوئیچ خودرو را روشن کرده و دکمه OK را انتخاب کنید.
  5. با انتخاب این گزینه، ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا انجام می شود و پس از پایان عملیات، پیغام “عملیات به اتمام رسید” به نمایش در خواهد آمد. در این بخش دکمه OK را انتخاب کرده تا فرایند تنظیم مجدد ECU، به پایان برسد.

 

ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا با جی اسکن

ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا با جی اسکن

 

ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا بدون دیاگ

در صورتی که استفاده از دستگاه دیاگ برای شما غیرممکن است، با استفاده از برخی روش ها می توانید ECU خودرو خود را ریست کنید. این روش ها با استفاده از کابل مخصوص باتری، استفاده از ترمز خودرو و قطع کردن اتصال باتری ماشین انجام خواهد شد. در ادامه به آموزش هر روش می پردازیم:

  1. روش اول برای ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا بدون استفاده از دستگاه دیاگ، جدا کردن کابل باتری است. در این روش ابتدا کابل مخصوص باتری خودرو را به مدت 2 الی 3 دقیقه جدا کرده و مجدداً، به باتری متصل نمایید. سپس خودرو را روشن کرده تا پاک شدن چراغ چک را مشاهده نمایید. پس از حدود 16 کیلومتر رانندگی، اطلاعات جدید در ECU ذخیره شده و در صورت وجود مشکل، چراغ چک خودرو مجدداً روشن می شود که با استفاده از عیب یابی، می توانید مشکل را برطرف کنید.
  2. در روش بعد، می بایست حدود 15 دقیقه با خودرو رانندگی کرده و پس از توقف، سیم اتصال باتری را جدا نمایید. توجه داشته باشید که در این روش هیچ گونه سطح فلزی با سر سیم باتری اتصال نداشته باشد. سپس حدود 5 دقیقه صبر کرده و پس از آن، برای 20 ثانیه، ترمز خودرو را بفشارید. با استفاده از این تکنیک، تمامی اطلاعات ذخیره شده در ECU خودرو پاک شده و پس از اتصال مجدد سیم، اطلاعات جدید ذخیره سازی خواهد شد.
  3. روش سوم برای ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا، قطع کردن اتصال باتری ماشین است. در این روش، ابتدا خودرو را روشن کنید تا موتور گرم شود و سپس آن را خاموش نمایید. در مرحله بعد با استفاده از جعبه فیوز، اتصال باتری ماشین را قطع کرده و حدود چند دقیقه صبر نمایید. با بیرون کشیدن فیوزها و قطع اتصال باتری ماشین، داده های ذخیره شده در حافظه ECU پاک شده و می توانید با اتصال مجدد فیوزها، اجازه دهید که اطلاعات جدید در ECU ذخیره شود.

 

ریست کنترل ECU بدون دیاگ

ریست کنترل ECU بدون دیاگ

 

جمع بندی

یکی از مشکلات رایجی که در انواع خودروهای ایران خودرو و سایپا به وجود می آید، عدم کارکرد درست موتور به دلیل ذخیره اشتباه اطلاعات در ECU است. در چنین مواقعی بهترین راه، جایگزینی اطلاعات و ریست کردن ECU است. در این مقاله به بررسی روش های مختلف ریست کنترل خودروهای ایران خودرو و سایپا، با استفاده از دستگاه دیاگ و هم چنین بدون استفاده از آن پرداختیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه می توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *