عیب یابی خودرو

آموزش جایگزینی و پیکربندی کنترل یونیت 206

پیکربندی کنترل یونیت 206

آموزش جایگزینی و پیکربندی کنترل یونیت 206:

از جمله تعمیرات رایج که برای خودروهای پژو 206 انجام می‌شود، جایگزینی مجدد ECU و پیکربندی کنترل یونیت آن است. انجام این تعمیرات بیشتر در مواقعی که خودرو هنگام استارت زدن روشن نشود، انجام خواهد شد. در صورتی که شما نیز با این مشکل مواجه شده‌اید و قصد پیکربندی کنترل یونیت 206 را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این بخش قصد داریم به بررسی آموزش جایگزینی و پیکربندی ECU در خودروهای 206، با استفاده از دستگاه دیاگ جی اسکن بپردازیم.

آشنایی با کنترل یونیت و کاربردهای آن

قبل از آموزش پیکربندی کنترل یونیت 206، بد نیست نگاهی به کاربردهای ECU یا همان کنترل یونیت داشته باشیم. این قطعه در خودروهای پژو، به عنوان یک واحد الکترونیکی بسیار کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمامی فرایندها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. کنترل یونیت در خودروهای پژو به خصوص پژو 206، دارای یک سوکت بوده که این سوکت، دارای پایه‌های نسبتاً زیادی می‌باشد.

ساختار کلی کنترل یونیت‌ها دارای تعدادی پایه ورودی و تعدادی پایه خروجی است. در این قطعه، پیغام‌ها از سنسورها و یا فرمان دهنده‌های دستی از طریق پایه‌های ورودی دریافت شده و دستورات مناسب به فرمان برها، از طریق پایه‌های خروجی ارسال می‌شود.

به طور کلی کاربرد اصلی کنترل یونیت، تنظیم مقدار بنزین ورودی به محفظه احتراق خودرو است. تنظیمات صحیح این قطعه باعث خواهد شد که شتاب گیری خودرو، سرعت ثابت و هم چنین رانندگی با حداقل سرعت ممکن در سربالایی‌ها، سرپایینی‌ها و اتوبان‌ها، میسر شود.

 

نمونه ای از ECU پژو 206

نمونه ای از ECU پژو 206

 

نشانه‌ها و علائم خرابی ECU Engine

همان‌طور که تا کنون گفته شده است، وظیفه اصلی ECU یا همان کنترل یونیت موتور، گزارش خرابی‌های رخ داده شده در بخش‌های مختلف اتومبیل به راننده است. هنگام ایجاد مشکل در این قطعه، نشانه‌های مختلفی در خودرو می‌تواند بروز داده شود. یکی از اصلی ترین این علائم، روشن شدن چراغ چک موتور است. در صورتی که چراغ چک خودرو شما روشن شده است، توصیه می‌کنیم با استفاده از دستگاه دیاگ، خطای رخ داده شده را شناسایی کرده و در صورت نیاز، اقدام به پیکربندی کنترل یونیت 206 کنید.

از دیگر علائم خرابی ECU، می‌توان به مصرف زیاد سوخت در خودرو اشاره کرد. این مشکل به دلیل ارسال زیاد مقدار سوخت برای فرایند احتراق به وجود می‌آید که می‌تواند باعث افزایش هزینه ها و هم چنین ایجاد مشکلات آلودگی هوا شود.

روشن نشدن موتور، لرزش موتور هنگام کار کردن، کم شدن قدرت موتور و عدم امکان محاسبه دقیق زمان پاشش سوخت، ریپ زدن خودرو و به طور کلی بد کار کردن سیستم موتور، از دیگر علائمی است که نشانگر وجود مشکل در ECU است. بهترین راهکار برای حل این مشکلات، دیاگ زدن خودرو است که در ادامه مقاله، به بررسی آموزش آن خواهیم پرداخت.

عوامل ایجاد خرابی ECU

یکی از نکاتی که در نگهداری صحیح کنترل یونیت موتور باید توجه داشته باشید، آشنایی با عوامل خرابی آن است. مهم ترین عامل این اتفاق، وارد شدن شوک الکتریکی به ECU است. عواملی که باعث ایجاد شوک الکتریکی به کنترل یونیت می‌شوند شامل خیس شدن ECU، دست‌کاری پین ها و بدنه آن، باتری به باتری کردن اشتباه و جدا کردن کابل باتری هنگام روشن بودن خودرو می‌شوند.

یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد مشکل در ECU، خرابی استارت است. در صورتی که قصد جایگزینی استارتر جدیدی برای خودرو خود را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید اطمینان حاصل نمایید که نوع استارتر با کنترل یونیت خودرو شما سازگار باشد.

 

علائم خرابی ECU

علائم خرابی ECU

 

آموزش جایگزینی و پیکربندی کنترل یونیت 206 با جی اسکن

جایگزین کردن تمامی کنترل یونیت های پژو 206، همانند یکدیگر بوده و عملاً تفاوت خاصی بین آنها مشاهده نمی‌شود. در این بخش برای نمونه، قصد داریم به پیکربندی کنترل یونیت 206 با مدل ECU Valeo J34 بپردازیم. برای جایگزینی باید مطابق با راهنمای زیر عمل نمایید:

  1. توجه به برخی نکات قبل از جایگزینی ECU الزامی است. در ابتدا می‌بایست برای جایگزینی، از یک ECU خام استفاده کنید. هم چنین برای پیکربندی و جایگزینی ECU، داشتن کد سوئیچ خودرو لازم است. پس از تهیه موارد بالا، باید دستگاه دیاگ جی اسکن را روشن کرد و در منوی آن، بخش ایران‌خودرو را انتخاب نمایید. سپس در صفحه بعد، از سمت راست گزینه پژو 206 را انتخاب کرده و از سمت چپ، گزینه جایگزینی قطعات و سپس گزینه Valeo J34 را انتخاب کنید. (توجه داشته باشید با توجه به کنترل یونیت مربوطه، گزینه آخر می‌تواند متغیر باشد.)
  2. با انتخاب نوع کنترل یونیت، در صفحه بعد می‌بایست گزینه دوم، یعنی عملیات ویژه را انتخاب کرده و سپس روی گزینه جایگزینی کلیک نمایید.
  3. در این مرحله باید به تمامی پیغام‌هایی که در دستگاه دیاگ به نمایش در می‌آید توجه داشته باشید. پس از مطالعه کامل پیغام‌ها و ایجاد شرایط لازم، در هر مرحله روی دکمه OK کلیک کرده تا وارد صفحه بعد شوید.
  4. در صفحه پیش رو می‌بایست کد سوئیچ خودرو را وارد نمایید. این کد چهار رقمی به عنوان Access Code شناخته شده که با وارد کردن آن و انتخاب دکمه OK، وارد صفحه بعد خواهید شد.
  5. در این مرحله دستگاه در حال برنامه ریزی / جفت شدگی قرار می‌گیرد. با زدن دکمه OK به مراحل بعد رفته تا پروسه جفت شدن کامل شود. پس از جفت شدن دستگاه، در مرحله بعد می‌بایست نوع تنظیمات را با توجه به خودرو، انتخاب کنید. این منو شامل گزینه F1 (بدون کروز کنترل) و گزینه F2 (با کروز کنترل) می‌شود. در صفحه بعد باید مدل پژو 206 و هم چنین نوع ECU آن را مشخص کنید.
  6. با انتخاب گزینه‌های صحیح، کلیه تنظیمات پیکربندی، در جی اسکن به نمایش در خواهد آمد. با انتخاب دکمه OK، وارد صفحات بعدی شده تا تعریف اولیه مقادیر خود سازگاری 206 شروع شود. در این مرحله باید موتور خودرو سرد باشد، ولتاژ باتری بین 12 و 16 ولت باشد، دستگاه دیاگ به واحد اصلی متصل باشد و AC خودرو نیز خاموش باشد. با انجام این نکات گزینه OK را بفشارید.
  7. در ادامه پیکربندی کنترل یونیت 206، دستگاه به شما اعلام می کند که سوئیچ دستگاه را خاموش کرده و به مدت 15 ثانیه، آن را باز بگذارید. پس از 15 ثانیه، مجدداً موتور را روشن نمایید. سپس بدون فشردن پدال گاز، اجازه دهید تا موتور خودرو در دور آرام کار کند تا زمانی که فن از کار بیفتد. پس از خنک شدن فن، موتور را مجدداً خاموش و روشن کنید. با انجام این مراحل، جایگزینی و پیکربندی یونیت کنترل 206 با موفقیت انجام خواهد شد.

 

پیکربندی کنترل یونیت 206 با جی اسکن

پیکربندی کنترل یونیت 206 با جی اسکن

 

جمع بندی

یکی از تعمیرات اصلی خودروهای پژو 206، مربوط به تعویض ECU است. تعویض این قطعه نیازمند استفاده از دستگاه دیاگ بوده و باید مطابق با راهنمای خاصی انجام شود. در این مقاله به صورت کامل به بررسی آموزش تعویض و پیکربندی کنترل یونیت 206 پرداختیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان و مشاوران تیم ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *