اطلاعات عمومی

نو آوری های ایمنی در ولوو و فورد

نو آوری های ایمنی در ولوو و فورد

Volvo Safety Innovations

 ایمنی ، می فروشد! این دلیلی است که خودرو سازان این روزها بیش از هر زمان دیگر به ایمنی محصولات تولیدی خودشان اهمیت می دهند(البته بجز در ایران که بحث ایمنی خودرو

، پارامتر مهمی در خرید آن نیست چون اولا خریدار انتخاب دیگری پیش رو ندارد ، دوم آنکه اصولا میزان ایمنی خودرو ها در تصادفات مشخص نبوده و روشن نیست)سیستم های پیشرفته ایمنی همانند کیسه های هوای تصادف است ، سیستم ترمز ضد قفل و کنترل پایداری و کشش و … سیستم هایی عادی و فراگیر در بسیاری از خودرو های تولیدی هستند. در حالی که بیشتر خودرو سازان پشت در های بسته  و به صورت کاملا محرمانه به کار بر روی پروژه های افزایش ایمنی خودرو های خود مشغولند؛ شرکت فورد و ولوو اخیرا جدید ترین طرح ها و برنامه های ایمنی خود را به نمایش گذارده اند که در زیر به معرفی و توضیح برخی از آنها می پردازیم.

حذف نقاط کور

یکی از مهم ترین عناصر ایمنی در رانندگی ، میزان دید راننده به اطراف خودرو است.بررسی های انجام شده نشان می دهد که نزدیک به صد در صد از تصادفات ، ناشی از تغییر مسیر در هنگام رانندگی و به دلیل دید نا کافی  راننده نسبت به اطراف خودرو می باشد.برای مکم به راننده جهت به حد اکثر رساندن دید خود نسبت به اطراف چندین طرح ارائه شده که ضمن بهبود دید راننده مشکل نقاط کور را نیز کاهش می دهد.ستون های دو طرف شیشه جلو ، از فلز و شیشه خم شونده (فلکسی گلاس) ساخته می شود.به این ترتیب ضمن تامین استقامت لازم برای پنجره ها ، امکان دید راننده را از پشت آن فراهم می کند. این وسیله در واقع 180 درجه دید واضح را از شیشه جلوی خودرو به راننده می دهد.بعلاوه ، ستون های قرار گرفته بین در های جلو وعقب در خودروی مورد نظر از طرف داخل دارای انحنا می باشد و دید بهتری را از سمت عقب میسر می سازد.به منظور حفظ استقامت این ستون ها از طریق اتصال آنها به کلاف صندلی های جلو تقویت لازم صورت می گیرد.

گسترش دید راننده

دوربین های ویدیویی کوچک نقش بزرگی در آسان سازی  دید در خودرو بازی می کند.مثلا دوربین های رو به جلو نصب شده در کنار قاب آینه های بیرونی ، تصویری را به یک مانیتور در روی داشبورد منتقل می کند.

این تصویر به راننده گان کمک می کند که دور و اطراف یک کامیون بزرگ یا سایر موانع سر راهشان را ببینند و زمانی که ایمن باشد از آن سبقت بگیرند.دید بیرونی از عقب خودرو ، با کمک دوربین های که به چندین روش تامین می شود.دوربین های زاویه باز رو به عقب نصب شده روی گلگیر های جلو یا قاب آینه ها تصویری با زاویه باز را از مسیر های (خطوط) مجاور ارائه می کند که به راننده اجازه می دهد چنانچه خودرویی در یکی از نقاط کور قرار گرفته آن را به راحتی ببیند . در وضعیتی که محموله داخل خودرو به حدی بلند است که دید شیشه عقب را مسدود می کند ، دوربینی در عقب سقف ، امکان دید رو به عقب خودرو را فراهم می کند.این هم به پارک کردن کمک می کند و هم از برخورد با کودک یا حیوانی که ممکن است در پشت خودرو باشد جلوگیری می نماید.

قرار گرفتن راننده در وضعیت ایده آل

قابلید دیدبیرونی راننده همچنین به موقعیت قرار گرفتن وی در خودرو بستگی دارد.خودروی مورد نظر به طور خودکار صندلی را برای راننده تنظیم میکند.زمانی که شما در صندلی راننده قرار می گیرید ، در کمتر از یک ثانیه حسگر خودکار چهره شما را می بیند و محل چشم ها را شناسایی می کند.سپس صندلی میزان می شود به گونه ای که شما بهترین میدان دید را داشته باشید.با این عمل ؛ فرمان ، صفحه زیر پا ، پدال ها ، صفحه داشبورد و دسته دنده به وضعیتی تغییر می کنند که تمامی کنترل ها به سهولت امکان پذیر می شود.

مانع یاب راداری

بعضی خودرو ها به نوعی فناوری حسگر در جلو و عقب مجهز می شوند که در صورت نزدیک شدن به اجسام ، انسان ، تیرهای برق ، خودرو های دیگر و …که تا فاصله 6 پایی سپر های خودرو قرار  دارند راننده را آگاه می کند. چنانچه خودرویی در یکی از نقاط کور پشت باشد و راننده راهنما را بزند که به آن مسیر گردش کند ، هشداری به صورت صوتی به راننده اعلام می شود و لامپ قرمز کوچکی در گوشه آیینه شروع به چشمک زدن می کند.

چراغ های تنظیم شونده خود کار

چراغ های انطباقی برای کمک به راننده در شب ، وضعیت نور را با سیستم فرمان و سرعت خودرو منطبق می سازد.مثلا در سرعت زیاد ، دور دست را روشن می کند و در سرعت های کم ، فاصله نزدیک را با شعاع گسترده روشن می نماید.در زمان گردش به چپ و راست ، پرتو نور چراغ های جلوی خودرو در جهت هماهنگ با چرخ ها گردش می کنند.در بعضی از خودرو ها چراغ ها به سیستم ناو بری به نحوی مرتبط هستند که حتی قبل از گردش خودرو نور چراغ ها به سمت مورد نظر تامین می شود.

انحراف یاب

خیلی از تصادف ها نتیجه خستگی یا حواس پرتی رانند گان است.برای هشدار به رانندگان در حال منحرف شدن به بیراهه ، وسیله ای طراحی شده که با استفاده از دوربین های رو به جلو موقعیت خودرو را نسبت به خطوط و نشانگر های وسط و حاشیه جاده کنترل می کند . چنانچه خودرو بدون زدن راهنما به راست یا چپ منحرف شود ، یک هشدار دهنده صوتی فعال می شود.بعضی خودرو سازان روی وسیله ای کار می کنند که حرکات چشم راننده را کنترل می کند تا در صورت خواب آلودگی هشدار دهد.

کمربند ایمنی پیشرفته

کمربند همچنان جزء ادوات ایمنی پیشرفته در خودرو محسوب می شود.در سال های اخیر کمر بند های انفجاری و فشار شکن ها همرا با کیسه های هوا اثر بخشی کمربند را تقویت کرده اند.علاوه بر آن ، روش های دیگر بهینه سازی کمربند در حال باز نگری است.در اینجا به چند مورد اشاره می شود:

کمربند های چها قسمتی( تسمه ای) : این کمربند ها در مقایسه با کمربند های سه قسمتی موجود می تواند در حوادث رانندگی ، ایمنی بیشتری ایجاد کند و سرنشین را در موقع غلطیدن خودرو یا ضربه های جانبی در جای خود ایمن تر نگه داردو فشار ضربه ها را در سطح وسیع تری از بدن سرنشین توزیع کند. دارا بودن تسمه شانه در دو طرف بدن شخص ، وی را در وضعیت بهتر برای به کار افتادن کیسه هوا قرار می دهد مدل X4 شبیه کمربند معمولی ولی دارای یک تسمه مورب بسته شدنی روی سینه ای است که بین شانه تا لگن قرار می گیرد.سرنشین ابتدا کمربند ایمنی را به طور معمول می بندد، سپس تسمه شانه ای اضافی را از صندلی به روی شانه بدون تسمه کشیده و به بغل لگن وصل می کند.

مدل دیگر V4 است که شبیه نوعی مهار می باشد و در خودروهای مسابقه ای و صندلی کودکان به کار می رود.این کمربند دو تسمه شانه ای دارد که سرنشین به داخل آن سر می خورد مانند قرار گرفتن کوله پشتی بر پشت.تسمه های شانه ای از سر شانه ها به شکل V روی سینه قرار گرفته و در پایین یه تسمه لنگی متصل می باشند.

کمربند های ایمنی باد شونده

کمربند دیگری که تحت بررسی است با قرار گرفتن کیسه هوا در تسمه شانه ای ، طرحی است که خیلی از امتیازات کیسه هوا را برای سرنشینان عقب می تواند به همراه داشته باشد .در حالت عادی کمربند خیلی شبیه تسمه های معمولی است ، گرجه مختصری پهن تر و ضخیم تر است .کیسه هوای خالی در یک پوشش بافتنی قرار می گیرد .در زمان وارد شدن ضربه ، کیسه خرطومی شکل درازی (به قطر 15 سانتی متر) متورم می شود و با پوشاندن سر تا سر بدن سرنشین به کاهش جا به جایی سر و صدمه ندیدن مهره گردن کمک می کند .کمربند باد شونده (بادکنکی) خیلی از فواید کمربند انفجاری را نیز دارا می باشد.قبل از انتقال ضربه به سرنشین ، کمربند سفت می شود. شخص در وضعیت مناسبی قرار می گیرد تا کیسه هوای جلویی او را در بر بگیرد.همچنین کمک می کند تا فشار های ضربه سر تا سر سینه تقسیم شود و احتمال مصدومیت را کاهش دهد.مطالعات اولیه نشان می دهد که این طرح می تواند 50 درصد صدمات ضربه سر را کاهش دهد.

تشک های تنظیم شونده صندلی عقب

مشکل غالب کمربند های معمولی در کاربرد صحیحشان برای کودکان این است که به صندلی های کمکی نیاز دارد .یکی از راه حل های مناسب استفاده از تشک های قابل تنظیم صندلی های عقب می باشد .ارتفاع تشک ها به تناسب قد کودک با برق تنظیم می شود ، به طوری که کمربند ایمنی به خوبی بسته می شود.

حسگر ضربان قلب

این سیستم قادر است حضور حیوانی را که در خودرو جا مانده یا کودکی را که خواب است و فراموش شده حس کند و آژیر بکشد و یا چشمک بزند.همچنین اگر خلافکاری در خودرو پنهان شده باشد هشدار می دهد.

چراغ ترمز های چشمک زن

مطالعات نشان می دهد که چشم انسان می تواند نور متناوب را بهتر از پرتو ثابت ببیند و تشخیص دهد.بنابر این در موقع توقف های اضطراری سیستم ترمز با چراغ های چشمک زن هشدار موثر تری برای رانندگان پشت سر خودرو خواهد بودو خطر برخورد های از عقب را کاهش خواهد داد.

سیستم پیشرفته هشدار فوریت های پزشکی

سیستم های تله ماتیکی در خودرو هایی که دارای کیسه های ایمنی هوا هستند و سر نشینان آنها بی هوش شده اند ، می تواند بلا فاصله پس از وقوع حادثه توسط سیستم هشدار فوریتی تقاضای کمک کند.مرکذ فوریت های پزشکی از طریق ماهواره ، گروه امداد و نجات را در انجام خدمات پزشکی هدایت می کند.چند دقیقه اول پس از وقوع حادثه برای سرنشینان حودرو بسیار حیاتی است.آمار های پزشکی نشان میدهد حدود 50 درصد مرگ و میر در حوادث رانندگی قبل از رسیدن مجروع به بیمارستان رخ می دهد.کاهش حتی یک دقیقه متوسط زمان پیام رسانی به مراکذ فوریت های پزشکی ممکن است جان هزاران نفر را نجات دهد.همچنین به بهبود سریع تر جراحت ها کمک خواهد کرد.

سیستم دیگری که در حال بررسی است،حتی بدون وجود کیسه هوا در اثر تصادفات شدید به کار می افتد و علاوه بر اعلام محل خودرو ، یک سلسله اطلاعات گسترده تری در اختیار مرکز قرار می دهد از جمله :

-مقصد و جهت حرکت و و ضعیت آن یعنی واژگونی یا قرار گرفتن در پهلو

-شمار سرنشینان ، محل نشستن آنان در موقع تصادف و تعداد نفرات کمربند بسته.

-تصاویر داخل خودرو قبل و بعد از حادثه

-شدت و جای برخورد در روی بدنه خودرو.

همچنین سیستم می تواند ارتباط صوتی بین ناجیان و حادثه دیدگان را برقرار کند و مرکز فوریت های پزشکی میتواند این اطلاعات را به اکیپ های پزشکی اعزامی به محل صحنه حادثه منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *