سیستم کنترل کشش و تعلیق

نسبت فرمان-نسبت فرمان متغیر- میله بندی فرمان

فلکه و لوله فرمان

 فلکه های فرمان کج شو و تلسکوپی

فلکه فرمان به مارپیچ فرمان متصل است و از طریق آن به جعبه
فرمان متصل می شود. لوله فرمان تکیه گاه فلکه فرمان است و مارپیچ فرمان را در برمی گیرد بسیاری از خودروها فلکه فرمان کج شو دارند(شکل1 ) بعضی از فلکه های فرمان
کج شو را می توان در لوله فرمان تو برد یا از آن بیرون کشید این ویژگی فلکه هایفرمان کج شو و تلسکوپی، پیاده و سوار شدن راننده را آسانتر می کند – بعضی از لولهفرمان ها به طرف وسط اتومبیل تا می شوند تا راننده آسانتر بتواند وارد و خارج شود مکانیسم قفلی به دسته دنده متصل است لوله فرمان در همه وضعیتهای دسته دنده ، به استثنای وضعیت پارک، قفل می شود. بدین ترتیب، در هنگام رانندگی، لوله فرمان به صورت تصادفی جابه جا نمی شود.

شکل 1 – فلکه فرمان کج شو و تلسکوپی

 لوله فرمان جمع شو

 لوله فرمان جمع
شو(شکل2 ) در هنگام تصادف جلو- عقب، به راننده آسیب نمی رساند. اگر راننده در
هنگام تصادف به جلو پرتاب شود، لوله فرمان جمع می شود. در نتیجه ضربه برخورد
راننده جذب می شود و احتمال آسیب دیدن او کاهش می یابد . – بعضی از خودروهای لوله
فرمان خود میزان شو دارند . این نوع لوله فرمان یک توپی جاذبه انرژی دارد که در
هنگام تصادف فلکه فرمان را با سینه راننده میزان می کند. بدین ترتیب نیروی ناشی از
برخورد روی مسیعترین ناحیه بدن راننده پخش می شود در نتیجه احتمال و شدت جراحت
ناحیه سینه و شکم راننده کاهش می یابد .

شکل 2 – لوله فرمان جمع شو و ساچمه ای

قفل فرمان و مغزی سوئیچ

قفل مغزی سوئیچ
که روی لوله فرمان قرارا دارد، مغزی سوئیچ و فلکه فرمان را قفل می کند. وقتی سوئیچ
را در مغزی سوئیچ فرو ببریم و سوئیچ را «باز» کنیم، فلکه فرمان آزاد می شود و می
توان آن را چرخاند. با چرخاندن سوئیچ و بردن آن به وضعیت «قفل»، یک انگشتی وارد
صفحه ای شیاردار می شود که با هزار خوار به مارپیچ فرمان متصل است. در نتیجه
مارپیچ فرمان قفل می شود و دیگر نمی توان فلکه فرمان را چرخاند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *