اطلاعات عمومی, سیستم فنربندی و تعلیق

سیستم تعلیق فعال

سیستم تعلیق فعال

بیشترین سیستمهای تعلیق انعالی یا غیر فعال اند . مثلا لاستیکی که به برآمدگی سطح جاده برخورد می کند یا در چاله می افتد ، ممکن است با سطح جاده در تماس نماند در این صورت سیستم تعلیق با فشرده یا باز کردن فنر واکنش نشان می دهد این طرز عمل بر کیفیت سفر و رانندگی تاثیر می گذارد و ضربه و لرزش به اتاق خودرو منتقل می شود.- در شکل 1 یک سیستم تعلیق فعال نشان داده شده است که در آن ، به جای فنر و کمک فنر، از کاراندازهای هیدرولیکی استفاده می شود. کارانداز هیدرولیکی وسیله ای است که انرژی هیدرولیکی سیال تحت فشار را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند . این سیستم به کمک فشار هیدرولیکی، هر لاستیک را با نیروی ثابتنی به سطح جاده می فشارد با بالا و پایین رفتن لاستیکها این نیرو تغییر می کند . وقتی مرکز ثقل خودرو ، در نتیجه پیچیدن جابجا می شود ، یا بر اثر ترمز گیری و شتاب گیری جلو خودرو شیرجه می رود یا عقب ان می خوابد نیز این نیرو تغییر می کند. حسگری که در کارانداز قرار دارد در صورت تغییر نیروی وارد بر لاستیک به کامپیوتر سیگنال می دهد. حسگرهای دیگری که در خودرو نصب شده اند تغییرات وضعیت فرمان، شتاب گیری کاهش شتاب و پایداری اتاق را به اطلاع کامپیوتر می رسانند یک چرخش نما (ژیروسکوپ) همراه خودرو به منزله حسگر دوران حول محور قائم عمل می کند این حسگر هر گونه انحراف یا تغییر جهت خودرو از مسیرمستقیم را آشکار سازی می کند. – کامپیوتر این ورودی ها را دریافت می کند و سپس به شیر خود فرمان مقتضی سیگنال می دهد (شکل 1 ) این شیر سیال تحت فشار زیاد را، از طریق شیری که با کامپیوتر کنترل می شود، به کارانداز می فرستد . کارانداز چرخ را بالا یا پایین می برد تا لاستیک همواره با نیروی ثابتی به سطح جاده فشرده شود در نتیجه خودرو همواره در یک سطح باقی می ماند و در عین حال کیفیت سفر و رانندگی حفظ می شود .- همه این عملها تقریبا بلافاصله انجام می شود و راننده متوجه انجام انها نمی شود با برخورد فعال، به جای غیر فعال ، با ناهمواریهای سطح جاده، بیشتر حرکت های چرخ و لاستیک در سیستم تعلیق جذی می شود و ضربه ارتعاش اندکی به اتاق خودرو و سرنشینان آن می رسد کارانداز هیدرولیکی نشان داده شده در شکل 1 دو طرفه اند در این کارانداز ها فشار روغن می تواند حرکت در دو جهت بالا و پایین را سبب می شود با استفاده از یک پمپ هیدرولیک و آکومولاتور فشار وارد بر سیال درون کارانداز حفظ می شود .

شکل 1 – سیستم تعلیق فعال که در آن در هر چرخ از کار اندازهای هیدرولیکی دو طرفه یا کنترل هیدرولیکی استفاده می شود.(برای نمایش در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید)

 بعضی از خودروها سیستم تعلیق فعالی دارند که در آن از کارانداز های یک طرفه استفاده می شود این کارانداز ها فقط در یک جهت نیرو وارد می کنند . خودرو های  دارای سیستم تعلیق فعال ممکن است فنر هم داشته باشند ، چنانکه سیستم تعلیق نشان داده شده در شکل 1 فنر عقب دارد این فنر ها معمولا نرم اند و خراب شدن سیستم های هیدرولیکی، بدلیل ئجود این فنرها می توان باز هم خودرو را راند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *