اطلاعات عمومی, سیستم فنربندی و تعلیق

جعبه فرمان اره ای هیدرولیکی و چعبه فرمان ساچمه ای هیدرولیکی و جعبه فرمان با نیر

جعبه فرمان اره ای هیدرولیکی

 در شکل 1  جریان روغن در یک جعبه فرمان اره ای هیدرولیکی نشان داده شده است یک فنر موج گیر به شیر تنظیم متصل است وقتی فلکه فرمان می چرخد ، حرکت آن از طریق فنر موج گیر انتقال می یابد . مقاومت چرخهای جلو سبب پیچش فنر موجگیر می شود. در نتیجه پیچش فنر موجگیر شیر تنظسم باز می شود و روغن تحت فشار به یکی از دو طرف پیستون می رسد.

شکل 1 – سیستم فرمان اره ای هیدرولیکی

 جعبه فرمان ساچمه ای هیدرولیکی

 در شکلهای 2  و 3  یک
جعبه فرمان ساچمه ای جنرال موتورز نشان داده شده است . این جعبه فرمان یک سیلندر و پیستون مجتمع دارد. در این جعبه فرمان ، شانه ای مارپیچ فرمان بخشی از پیستون هیدرولیکی است . اعمال فشار روغن به هر طرف پیستون به حرکت شانه ای تاج خروسی کمک می کند . شیر چرخان فشار روغن را بر یکی از دو طرف پیستون وارد می کند شکل 3  این شیر از طریق یک فنر موج گیر به میل فرمان متصل می شود . وقتی فلکه فرمان می چرخد ، مقاومت چرخهای جلو در برابر فرمانگیری سبب پیچش فنر موج گیر بیشتر می پیچد و شیر چرخان را بیشتر باز می کند و در نتیجه روغن بیشتری کمکی فرمان افزایش می یابد. سایر جعبه فرمان های ساچمه ای مجتمع نیز به همین شکل کار می کنند.

شکل  2 – ساختمان جعبه فرمان ساچمه ای هیدرولیکی

 بعضی از آنها به جای شیر چرخان ، شیر ماسوره ای دارند . وقتی حلزونی حرکت می کند میل لولایی را به کار می اندازد . میل لولایی شیر ماسوره ای را به کار می اندازد و در نتیجه روغن تحت فشار به یک طرف پیستون می رسد.

شکل 3 – نمای برش خورده یک جعبه فرمان ساچمه ای هیدرولیکی

جعبه فرمان با نیروی کمکی متغیر

 بعضی از اتومبیلها به سیستم فرمان
هیدرولیکی با نیروی کمکی متغیر حساس به سرعت مجهزند شکل 4  قطعات اضافی این سیستم عبارتند از کنترلگر فرمان هیدرولیکی یا مدول کنترل الکترونیکی حسگر زاویه فرمان، حسگر سرعت خودرو و شیر سولنوئیدی. حسگر زاویه فرمان، آهنگ چرخش فلکه فرمان را اندازه گیری می کند. این اطلاع و اطلاع رسیده از حسگر سرعت خودرو اطلاعات ورودی به کنترلگرند. – کنترلگر مقدار نیروی کمکی مورد نیاز فرمان را تعین می کند و سیگنال مناسب را به شیر سولنوئیدی می دهد. سپس شیر سولنوئیدی به صورت یک روزن متغیر الکترونیکی عمل می کند. این شیر جریان روغن جعبه فرمان را قطع و وصل می کند.

شکل 4 – جریان روغن در جعبه فرمان ساچمه ای در هنگام گردش به راست ، پیکان ها جریان روغن وجهت وارد شدن فشار روغن بر پیستون ها را نشان می دهد.

در نتیجه میزان نیروی کمکی تغییر می کند ، اما احساس راننده در مورد مقاومت فرمان ثابت می ماند.- هر گاه سرعت اتومبیل از 32 کیلومتر 20 میل در ساعت کمتر
باشد، شیر سولنوئیدی جریان کامل روغن را برقرار می کند.- در نتیجه در سرعتهای کم نیروی کمکی کافی به فرمان می سرد تا راننده بتواند راحت پارک کند . وقتی سرعت خودرو افزایش می یابد، شیر سولنوئیدی جریان روغن را کاهش می دهد و روغن کمتری به جعبه فرمان می رسد . در نتیجه نیروی که راننده برای چرخاندن فلکه فرمان باید به کار ببرد افزایش می یابد و راننده احساس دقیقتری نسبت به وضعیت جاده پیدا می کند . به محض حرکت ناگهانی فلکه فرمان، نیروی کمکی به طور کامل فعال می شود. – در شکل 5  شیر سولنوئیدی روی جعبه فرمان نشان داده شده است.

شکل 5 – سیستم فرمان اره ای هیدرولیکی با نیروی کمکی متغیر حساس به سرعت

 در سیستمهای دیگر شیر سولنوئیدی روی پمپ روغن فرمان است . در بعضی اتومبیلها با تنظیم کلید روی کنترلگر می توان نیروی فرمان را تا حدود 10 درصد افزایش یا کاهش داد . این اتومبیلها یک فیش عیب یابی نیز دارند که به کنترلگر فرمان متصل است. با استفاده از ولت سنج قیاسی عقربه دار می توان رمزهای عیب را بازیابی کرد. این رمز ها وجود عیب در سیستم را نشان می دهند .- در شکل 6  یک سیستم فرمان اره ای هیدرولیکی حساس به سرعت دیگر نشان داده شده است. حسگر سرعت خودرو فشار روغن را بر طبق سرعت خودرو تنظیم می کند. در این سیستم از حسگر زاویه فرمان استفاده نمی شود . بسیاری از سیستمهای فرمان اره ای و ساچمه ای هیدرولیکی به سیستم نیروی کمکی متغیر مجهزند.

شکل 6 – اجزای سیستم فرمان اره ای هیدرولیکی حساس به سرعت که نیروی کمکی آن متغیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *