جدیدترین نسل i30 یکی از جاهطلبانهترین خودروهایی خانوادگی بوده که هیوندای تاکنون ساخته زیرا با اضافه شدن هاچبک داغ i30 N به همراه مدل پنج درب جدید کوپه مانند تعداد اعضای این خانواده بیش از پیش گسترش یافته است.
مدل هاچبک معمولی یکی از کلیدیترین اعضای خانواده بوده اما دیگر تنها نیست زیرا نسخه استیت آن نیز با نام i30 تورر جدید وارد بازار شده است. این خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد و هم اکنون در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
هیوندای i30 تورر جدید برای رقابت با خودروهایی چون فورد فوکوس استیت، پژو 308 SW و اشکودا اوکتاویا استیت طراحی شده است. صندوق بزرگ و کاربردی بودن یکی از اصلیترین فاکتورهای این کلاس بوده و هیوندای فضای محفظه بار تورر را نسبت به نسل قبلی بیشتر کرده که این افزایش برابر با 74 لیتر است. فاصله بین محورهای این خودرو با نمونه هاچبک برابر است اما بدنه 245 میلیمتر طویلتر میباشد. این افزایش طول در بخش عقب صورت گرفته تا صندوق بار بزرگتری ایجاد شود.
زمان حرکت در جاده مدل فول حاضر در تست که از پیشرانه 1.4 لیتری توربوی بنزینی با قدرت 138 اسب بخار استفاده میکند احساس زور زدن ندارد. آسایش خودرو در سرعتهای بالا بسیار احساسبرانگیز بوده و سپری کردن ساعتهای طولانی در کابین آسان است مخصوصاً که گیربکس 7 سرعته DCT سفارشی تعویضهای نرم و آسانی دارد. در کل این یک کروزر بسیار خونسرد است و سیستم تعلیق به منظور ایجاد سواری سهل از عهده دستاندازها برمیآید.
البته این خصیصه به نوعی یک خطر نیز محسوب میشود زیرا سواری آسان و ریلکس i30 تورر در بزرگراه باعث میشود نسخه استیت فاقد دینامیک رانندگی مدل هاچبک باشد. زمانی که جاده کمی پیچ در پیچ باشد فرمان احساس مبهمی داشته و حتی قدرتمندترین پیشرانه بنزینی نیز احساس خوبی ندارد.
کابین خودرو مستقیماً از نمونه هاچبک گرفته شده است. این کابین ترکیبی از متریال نرم در سطوح معین و پلاستیکهای ارزان خراش پذیر است. کابین مدل پریمیوم SE حاضر در تست دارای عناصر لوکسی چون غربیلک فرمان چرمی و گرم شونده، صندلیهایی با چرم واقعی، سقف پانورامیک و ویژگیهای سیستم اطلاعات سرگرمی شامل صفحهنمایش لمسی 8 اینچی به همراه سیستم ناوبری و صفحه 4.2 اینچی میان نشاندهندهها است.
این ویژگیهای اضافی باعث ایجاد حس گرانبها و لوکس بودن i30 تورر شدهاند اما خب باید بهای آن را نیز پرداخت زیرا بهای نسخه حاضر در تست از 24115 پوند آغاز میشود که بسیار بیشتر از قیمت 17495 پوندی مدل پایه بوده و حدود 4 هزار پوند نیز بیشتر از مدل SE Nav مجهز به پیشرانه 1 لیتری است. ما احساس میکنیم نمونه SE NAV ترکیب صحیحی از تجهیزات و قیمت بوده و صرفهجویی 4 هزار پوندی در پرداخت نیز به معنی پرداخت اقساط ماهانه کمتر است.
شکی وجود ندارد که هیوندای i30 تورر یک کروزر راحت و جادار در سفرهای بزرگراهی است. این یک فاکتور مهم محسوب میشود زیرا خودرو بخش اعظم زندگی خود را در چنین مسیرهایی خواهد گذراند. میزان کاربردی بودن این خودرو نیز بالاست اما تجربه رانندگی مدل تورر درگیر کننده نیست و این برای خودرویی که تلاش دارد احساس گرانبها بودن را تزریق کند خیلی مناسب ارزیابی نمیشود.
مشخصات هیوندای i30 تورر پریمیوم SE
قیمت: 24115 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.4 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 138 اسب بخار/242 نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 203 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.5 لیتر در صد کیلومتر