سیستم کنترل کشش و تعلیق, صفحه اصلی

گشتاور عقب و خوابیدن عقب خودرو در هنگام شتاب گیری

گشتاور عقب و خوابیدن عقب خودرو

درخودروهای دیفرانسیل عقب، وقتی چرخهای عقب به حرکت در می آیند، پوسته اکسل سعی می کند در جهت مخالف بچرخد (شکل 1 ) این تمایل ناشی از گشتاور عقب خودرو، در سیست
تعلیق با فنر شمش، فنرها گشتاور عقب خودرو را جذب می کنند

. در سایر سیستم های
تعلیق، گشتاور را طبقها جذب می کنند یکی از آثار گشتاور عقب خودرو،  خوابیدن عقب خودرو در حین شتاب گرفتن است (شکل 2
) وقتی خودرو از حالت توقف شروع به شتاب گرفتن می کند، دنده پینیون واقع در پوسته
اکسل تلاش می کند از دندانه های کرانویل بالا برود. این تلاش سبب می شود که پنیون
و کله گاوی به سمت بالا حرکت کنند . نتیجه این حرکت کشیده شدن فنرهای عقب به طرف
پایین است. در نتیجه عقب اتومبیل پایین می آید یا می خوابد. عکس این وضعیت در
هنگام ترمز گرفتن پیش می آید. شیرجه جلو خودرو سبب می شود که با پایین رفتن جلو
خودرو، فنرهای جلو فشرده شوند و عقب خودرو بالا برود .

شکل 1 –پوسته اکسل سعی می کند در جهت مخالف چرخش چرخ ها بچرخد.

شکل 2 – رفتار فنر و عقب خودرو وقتی خودرو متوقف است (بالا) در حال شتاب گرفتن است (وسط) در حال ترمز گرفتن است(پایین).

هم
خوابیدن عقب و هم شیرجه جلو خودرو و از لختی ناشی می شود. هر شیء ساکن یا در حال
حرکت لختی دارد لختی سبب می شود که خودرو در برابر نیرویی که سعی در به حرکت در
آوردن آن دارد مقاومت کند .لختی در برابر نیوری کند کننده حرکت خودرو یا بازدارنده
آن از حرکت نیز مقاومت می کند . به سبب وجود لختی، وزن خودرو یا مرکز ثقل آن، در
هنگام شتاب گرفتن می شود . مرکز ثقل هر جسم نقطه ای است که هر گاه جسم را از آن
نقطه آویزان کنیم به حالت تعادل آویزان می ماند و عقب، جلو، یا طرفین آن متوازی می
مانند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *