آرشیو مناسبتی

چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار خودرو در ایران

Dacia Sandero 2009

رنو برای سالهای آینده در بازار ایران حضور همه‌جانبه‌ای را تدارک دیده است و قصد دارد با قدرت به تمامی بخش‌های بازار هجوم ببرد. در همین راستا، رنو در نظر دارد که از ارزان‌ترین و ضعیف‌ترین خودروی خود یعنی کوئید تا بزرگترین و لوکس‌ترین خودروی خود یعنی تالیزمان را به بازار ایران بفرستد تا برای تمامی رقبا خط و نشان بکشد. همان‌طور که گفته شد، کوئید به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی رنو و یکی از ارزان‌ترین خودروهای آینده بازار قرار است که توسط ایران‌خودرو با قیمتی در حدود 25 میلیون تومان وارد بازار ایران شود. همچنین ایران‌خودرو در آینده‌ای نزدیک از فیس‌لیفت تندر 90 رونمایی خواهد کرد. ضمن اینکه فروش پرفروش‌ترین شاسی‌بلند رنو یعنی کپچر نیز حدوداً یک سالی است که در کشورمان آغاز شده و هاچ‌بک جذاب رنو کلیو نیز دیگر گزینه ایران‌خودرو برای عرضه به بازار است.

Renault Kwid

از سوی دیگر، پارس‌خودرو که این روزها بازار رنو ساندرو را حسابی گرم می‌بیند، تصمیم به مونتاژ مدل‌های نسل قبل ساندرو استپ وی (نسخه کراس اور ساندرو)، سیمبل (نسل جدید لوگان) و داستر را گرفته است و به نظر می‌رسد که تا سال آینده بتوانیم شاهد رنوهای مونتاژی جدید پارس‌خودرو باشیم.

Dacia Sandero Stepway 2010

رنو نیز همانند هم‌وطنانش تصمیم گرفته است که محصولات لوکس‌تر خود را به‌صورت وارداتی به ایران بفرستد و در نتیجه با ایجاد شرکت نگین خودرو، بستر را برای عرضه محصولاتش تحت استانداردهای خود فراهم کرده است. نگین خودرو که این روزها به فروش محصولاتی چون فلوئنس، سفران، داستر، سیمبل، کولئوس و … مشغول است، احتمالاً در آینده نه‌چندان دور نسل جدید مگان سدان را جایگزین فلوئنس، تالیزمان را جایگزین سافران، کجار را جایگزین داستر و نسل جدید کولئوس را جایگزین نسل فعلی خواهد کرد. با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه در سبک طراحی جدید محصولات رنو و افزایش پشتیبانی از نگین خودرو توسط کمپانی مادر، به نظر می‌رسد که رنو شمشیر خود را برای رقبای کره‌ای و ژاپنی از رو بسته است. چرا که رنو مگان جدید رو در روی محصولات محبوبی چون هیوندای النترا، کیا سراتو و تویوتا کرولا قرار می‌گیرد، رنو کولئوس جدید به مصاف شاسی‌بلندهای محبوب توسان و اسپورتیج می‌رود و تالیزمان نبرد سختی با سدان‌های محبوب کره‌ای و ژاپنی یعنی هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری آغاز خواهد کرد.

شریک تجاری رنو یعنی نیسان ژاپن نیز بیکار ننشسته است. نیسان که از گذشته همکاری‌های زیادی با ایران داشت و اولین محصولی که از این خودروساز ژاپنی وارد کشورمان شد (یعنی وانت نیسان) هنوز هم بر روی خطوط تولید قرار دارد، این بار قصد دارد که با حضوری جدی خاطره خوب روزهایی را زنده کند که پاترول، رونیز، پیکاپ، ماکسیما، قشقایی، تیانا و… را در کشورمان عرضه می‌کرد.
نیسان هم همانند شریک فرانسوی‌اش تصمیم گرفته است که بسیاری از محصولات لوکس خود را به‌صورت وارداتی به ایران بفرستد و در این میان نام سه شاسی‌بلند محبوب جوک، قشقایی و X-trail و هاچ‌بک کوچک میکرا برای واردات مستقیم به ایران آورده شده است. بدین ترتیب نیسان نیز قصد دارد تا برای رقبای هم‌وطنش و کره‌ای‌های پرمدعایی که این بخش از بازار را در اختیار خود گرفته‌اند شاخ‌وشانه بکشد.

Nissan X-Trail

در کنار این‌ها، نیسان تصمیم دارد که ارزان‌ترین محصول خود را که تحت برند داتسون و برای کشورهای درحال‌توسعه طراحی شده است را نیز با همکاری ایران‌خودرو به بازار ایران بفرستد. طبق خبرها به نظر می‌رسد که داتسون GO با قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان وارد بازار کشومان شود و به این ترتیب گزینه‌ای جدید برای بازار کشورمان در این بازه قیمتی ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه مذاکرات برای بازگشت نیسان به خطوط تولید پارس‌خودرو نیز همچنان ادامه دارد. به‌خوبی مشخص است که گروه رنو-نیسان که اکثر محصولاتشان پلتفرم‌های مشترک استفاده می‌کنند و اغلب تنها از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، خواب‌های زیادی برای بازار ایران دیده‌اند!

Datsun Go

اما نیسان تنها برند ژاپنی نیست که قصد بازگشت به بازار کشومان را دارد. دیگر برند ژاپنی که با خودروسازان کشورمان همکاری می‌کند، سوزوکی است که قرار است بار دیگر با تمام قدرت به بازار ایران بازگردد. پس از مذاکرات طولانی سوزوکی با ایران‌خودرو، در نهایت به نظر می‌رسد که برای مونتاژ چند محصول جدید سوزوکی در ایران توافقاتی حاصل شده است. از جمله مدل‌هایی که قطعاً به کشورمان وارد خواهد شد، نسل جدید ویتارا است که برخلاف نسل قبلی که یک شاسی‌بلند با قابلیت‌های آفرود بالا بود، در نسل جدید به یک کراس اور با تأکید بر شتاب بیشتر، مصرف سوخت کمتر و زیبایی بصری بیشتر تبدیل شده است. در کنار ویتارا، سوزوکی دو هاچ‌بک با نام‌های سوئیفت و بالنو را نیز برای بازار ایران در نظر گرفته است که البته هر دوی این خودروها در بعضی از بازارها دارای نسخه سدان نیز می‌باشند و ممکن است که نسخه سدان آن‌ها نیز برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته شود. دو نام دیگر از سوزوکی نیز در مدت‌های اخیر در رسانه‌های داخلی مطرح شده است که شامل کراس اور SX4 و سدان جمع و جور سیاز می‌باشد و ممکن است که این گزینه‌ها هم در آینده وارد کشورمان شوند.

Suzuki Vitara S

به غیر از سوزوکی و نیسان، یک برند ژاپنی دیگر نیز در سال‌های اخیر به تولید محصولاتش در ایران می‌پرداخت و این برند مزدا بود. مزدا که در گذشته مدل‌های موفق 323، مزدا 2 و مزدا 3 را به کشورمان وارد کرده بود، مدتی است که مذاکرات را برای تولید محصولات به‌روز این کمپانی با طرف ژاپنی آغاز کرده است؛ اما شنیده‌ها حاکی از این است که به دلیل نگرانی‌های ژاپنی‌ها از کیفیت مونتاژ و ضعف تکنولوژی طرف ایرانی و برطرف نشدن تمامی ابهامات درزمینهٔ لغو تحریم‌های بانکی، این مذاکرات فعلاً بی‌نتیجه مانده است و در نتیجه نباید در آینده نزدیک منتظر حضور محصولات جدید مزدا از حمله نسل جدید مزدا 3 و مزدا 6 در کشورمان باشیم.

2017 Mazda3

اما برندهای ژاپنی دیگری هم در بازار ما حضور دارند که محصولاتشان را به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه می‌کنند. تویوتا یکی از این برندهاست که سابقه زیادی هم در کشور ما دارد و فروش نسبتاً مناسبی هم در کشور دارد. تویوتا که اخیراً نسل جدید شاسی‌بلند راو 4 را وارد بازار ایران کرده است، هم‌اکنون برای واردات تویوتا کمری هیبریدی ساخت ژاپن (که تفاوت‌هایی با کمری هیبریدی ساخت کانادا که تاکنون در کشورمان عرضه می‌شد، دارد) برنامه‌ریزی کرده است. همچنین تویوتا پریوس هیبریدی و یک نسخه جدید از کرولا نیز در برنامه‌های واردکننده تویوتا قرار دارند.

2016 Toyota Prius

از دیگر برند ژاپنی یعنی میتسوبیشی که چند سالی است با راه‌اندازی نمایندگی رسمی در ایران به جنگ رقبای هم‌وطن و کره‌ای خود آمده است نیز خبر می‌رسد که یک نسخه از شاسی‌بلند ASX با گیربکس دستی و تجهیزات کمتر نسبت به نسخه‌های موجود با قیمت زیر 100 میلیون تومان برای ورود به بازار ایران در نظر گرفته شده است. همچنین شنیده‌ها حاکی از این هستند که احتمال ورود نسخه سدان میراژ توسط نمایندگی این برند با سابقه که اخیراً به علت رسوایی‌هایی درزمینهٔ مصرف سوخت خودروها، سهام آن توسط نیسان خریداری شده است نیز وجود دارد.

Mitsubishi Mirage G4

اما دو برند ژاپنی دیگر نیز در سال‌های اخیر کم سروصدا و بی‌هیاهو مشغول فروش خودروهایشان در ایران هستند. هوندا که اخیراً نمایندگی آن توسط شرکت گلرنگ در اختیار گرفته شده است، در حال تبلیغ برای فروش نسل جدید سدان محبوب آکورد و شاسی‌بلند پرفروش CR-V می‌باشد. همچنین به نظر می‌رسد که سدان‌های هوندا City و سیویک نسل جدید نیز در برنامه‌های واردات این نمایندگی قرار داشته باشند.

2016 Honda CR-V

از طرف دیگر برند سوبارو نیز فعلاً شاسی‌بلند شایسته فارستر، سدان بزرگ لگاسی و کراس اور جمع و جور XV Crosstrek را به ایران فرستاده است. ضمن این که نمایندگی سوبارو برای واردات مدل‌های ایمپرزا، اوت بک، BRZ و WRX نیز برنامه‌ریزی کرده است.

Subaru Legacy

اگر از ژاپنی‌ها بگذریم و دوباره نگاهی به خودروسازان قاره سبز بیندازیم، به یاد خواهیم آورد که مدت‌هاست ایران‌خودرو مشغول مذاکره با یک خودروساز کهنه‌کار و قدیمی دیگر است. محصولات فیات اولین خودروهایی بوده‌اند که در طول تاریخ در کشور ما مونتاژ شده‌اند؛ اما در هیچ بازه‌ای از زمان، خودروهای فیات نتوانسته‌اند آن‌طور که بایدوشاید در بازار ما جای مناسبی برای خود باز کنند؛ اما پس از برجام مذاکرات جدی ایران‌خودرو با فیات آغاز شده است و تاکنون دو طرف به تفاهماتی نیز رسیده‌اند. در صورت نهایی شدن این توافقات، چند محصول از فیات که مخصوص بازار کشورهای درحال‌توسعه طراحی شده‌اند، در اولویت‌های ایران‌خودرو برای مونتاژ خواهند بود. در بین این مدل‌ها، شانس حضور فیات Tipo که در سه نسخه سدان، هاچ‌بک و کراس اور تولید می‌شود، بیشتر از سایرین است. ضمن اینکه نسل جدید فیات سیه‌نا و فیات Palio نیز گزینه‌هایی هستند که امکان حضور آن‌ها در کشورمان وجود دارد. به غیر از این خودروها، خودروی شهری فیات پاندا که در بازار اروپا فروش قابل توجهی دارد نیز در بین گزینه‌های احتمالی برای حضور در ایران قرار دارد. نکته قابل توجه در مورد محصولات فیات این است که بسیاری از این محصولات با موتورهای پایه گازسوز تولید می‌شوند. در نتیجه در کشور ما که خودروهای گازسوز در میان بسیاری از افراد محبوبیت زیادی دارند، حضور این خودروها می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.

Fiat Tipo 2016

لازم به ذکر است که فیات نیز همانند رقبای اروپایی خود، مدتی است که محصولات سطح بالاتر خود را به‌صورت مونتاژ شده به ایران می‌فرستد. در این میان سوپرمینی جذاب فیات با نام فیات 500 و ون بزرگ دوکاتو مدتی است که در کشور ما عرضه شده‌اند و برای واردات مدل‌های فیورینو، دوبلو و 500L به کشورمان برنامه‌ریزی شده است.

Fiat 500L

چند سالی است که بی سروصدا واردات محصولات یک برند دیگر نیز به کشورمان آغاز گردیده است. این برند با ریشه و خوش‌نام اوپل است که در گذشته نیز مردم ما سابقه بسیار خوبی از محصولات این برند داشتند. در دوره جدید نیز ابتدا با فروش اوپل کورسا و آسترا محصولات نسل جدید این برند به کشورمان آمد و در ادامه نیز سدان بزرگ اوپل اینزیگنیا و مینی کراس اور اوپل موکا نیز به جمع محصولات جدید این برند در ایران اضافه شدند. این دو خودرو که در آلمان طراحی و مهندسی می‌شوند، در بازارهای آمریکای شمالی و چین تحت برند بیوک و با نام‌های بیوک رگال و بیوک انکور به فروش می‌رسند. ضمن اینکه نسل جدید اوپل کورسا نیز به‌زودی به کشورمان وارد خواهد شد.

Opel Corsa

حال که صحبت از برندهای آلمانی شد باید اعلام کنیم که مذاکرات بین مرسدس بنز و ایران‌خودرو برای تولید خودروهای سنگین به نتیجه رسیده است و حتی ممکن است که سواری‌های بنز یک بار دیگر بر روی خطوط تولید ایران‌خودرو بازگردند. همچنین شرکت ستاره ایران که نماینده رسمی مرسدس بنز در کشورمان است نیز در آینده با قدرت بسیار بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این در حالی است که پورشه 718 باکستر و کیمن نیز در لیست خودروهای مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته اند و پس از یک وقفه چند ساله، بالاخره دوباره شاهد حضور پورشه‌های صفر کیلومتر در کشورمان خواهیم بود.

2017 Porsche 718 Boxster

اما بگذارید به سراغ کمپانی مادر پورشه، یعنی فولکس‌واگن برویم. فولکس که در گذشته همکاری‌هایی را با گروه صنعتی کرمان خودرو داشت، هم‌اکنون نیز مذاکراتی طولانی را با این شرکت و ایران‌خودرو برای محصولاتش آغاز کرده است. در همین راستا، با توجه به شروط فولکس برای همکاری‌های جدید و مشغول بودن ایران‌خودرو با شرکای جدیدش، شایعه هایی مبنی بر احتمال همکاری مجدد صنایع خودروسازی کرمان با فولکس واگن به گوش رسید. اما اکنون خبرهای درگوشی از مذاکرات شرکت مادر گروه بهمن با فولکس واگن به گوش می رسد که خبری کاملا جدید و غیرمنتظره است. با توجه به روند سریع و جدی این مذاکرات، چندان بعید نیست که در سالهای آینده شاهد حضور مدل‌های محبوب تیگوآن، پاسات و جتا در کشورمان باشیم.

Volkswagen jetta

صحبت از صنایع خودروسازی کرمان شد، پس بگذارید نگاهی هم به این گروه خودروسازی بیندازیم. بزرگ‌ترین زیرمجموعه این گروه صنعتی، شرکت کرمان موتور است که در حال حاضر به مونتاژ محصولات جک و لیفان مشغول است. این شرکت پس از عرضه نسبتاً موفقیت‌آمیز جک S5 اتوماتیک، اکنون مشغول تست جک S3 و S2 برای ارزیابی آنها جهت حضور در بازار مینی کراس‌اوورهای زیر 50 میلیون تومان است. همچنین این شرکت عرضه پیکاپ جک T6 را نیز یه یک وانت دیفرانسیل عقب است در برنامه دارد.

JAC S3

ضمن اینکه نسخه اتوماتیک لیفان X60 با سیستم انتقال قدرت CVT چندی است که توسط کرمان موتور آغاز گردیده است. خبر هیجان انگیز در مورد کرمان موتور این است که این شرکت بعد از عدم توافق با فولکس واگن، اکنون با چرخشی 180 درجه ای به سمت کره جنوبی متمایل شده است و با کمپانی هیوندای به توافقاتی رسیده است. هیوندای که در گذشته آوانته و ورنا را بر روی خطوط تولید کرمان موتور فرستاده بود، اکنون پس از وقفه ای چند ساله، مجدداً با کرمان موتور به توافق رسیده است تا دو محصول جدید خود یعنی سوپرمینی های i10 و i20 را در ایران مونتاژ کند. به این ترتیب، هیوندای i10 می تواند رقیبی برای رنو کوئید و داتسون Go باشد و هیوندای i20 نیز که احتمالا در نسخه مونتاژی نسبت به نسخه وارداتی کاهش قیمت به خود خواهد دید، به عنوان رقیبی برای رنو ساندرو و پژو 207 مطرح خواهد شد.

اما مدیران خودرو، دیگر زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان، نیز بیکار ننشسته است و پس از رونمایی از فیس‌لیفت ام وی‌ام X33 با نام X33s، که کابین و طراحی خارجی آن کاملاً به‌روز شده است، و آغاز عرضه سدان آریزو 5، قصد دارد تا مینی کراس اور ام‌وی‌ام X22 را برای مقابله با جک S3، ساندرو استپ وی، لیفان X50 و سایر مینی کراس‌اوورهای چینی این بازه قیمتی به بازار ایران بفرستد. همچنین شایعاتی مبنی بر حضور نسخه بزرگتر تیگو 7 در ایران نیز به رسانه ها درز کرده است.

دیگر زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان خودرو، خودروسازان بم نیز که در گذشته مونتاژ فولکس‌واگن گلف را در ایران انجام می‌داد، اکنون با بهره‌گیری از اختلافات کمپانی چینی جیلی با واردکننده قبلی این برند، با مالک برند سوئدی ولوو به تفاهم رسیده است تا محصولات جدید جیلی را در ایران تولید کند. در همین راستا، سدان ارزان قیمت GC6 برای رقابت با تندر 90 در نظر گرفته شده است که به‌زودی وارد بازار می‌شود. همچنین این شرکت از شاسی‌بلند زیبای جیلی NL3 رونمایی کرده است که به نظر می‌رسد تا یک سال آینده و با قیمت حدود 100 میلیون تومان وارد بازار خواهد شد.

Geely GC6

جدیدترین زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان خودرو، کارمانیا نام دارد که محصولات BYD چین را مونتاژ می‌کند. این شرکت این روزها مدل شاسی‌بلند BYD S6 را با سرو صدا و تبلیغات فراوان به بازار ایران فرستاده است و قصد دارد در آینده مدل هیبریدی تحسین شده Qin و مدل برقی E6 را وارد بازار کند. این خودروساز همچنین برنامه‌های برای تولید اتوبوس‌های تمام برقی در کشورمان دارد.

Geely NL3

دیگر زیرمجموعه این گروه خودروساز کرمانی نیز خودروسازان راین است که پس از عرضه ولکس C30 دنده‌ای و اتومات، اکنون با کمپانی فاو به توافق رسیده است تا سدان فاو ویتا V5 و مینی کراس اور فاو junpai D60 را با برند خود این شرکت وارد بازار ایران کند.

FAW Junpai D60

حال که صحبت از خودروسازی فاو شد، حتماً می‌دانید که محصولات گران‌قیمت‌تر این خودروساز تحت برند بسترن ساخته می‌شوند و گروه بهمن نیز که محصولات این برند را در کشورمان عرضه می‌کند. گروه بهمن که مونتاژکار محصولات مزدا در ایران است، همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، هنوز نتوانسته است نظر این خودروساز ژاپنی را برای ادامه همکاری جلب کند. در نتیجه به نظر می‌آید که قصد دارد وقت و سرمایه خود را بر روی محصولات برند بسترن قرار دهد که از پلتفرم‌های قدیمی مزدا استفاده می‌کنند. در همین راستا پس از عرضه موفق بسترن B50f، اکنون قصد تولید مدل‌های جدید B70 و شاسی‌بلند X80 در ایران را دارد. همچنین خودرو Faw Oley نیز به‌عنوان محصول آینده این خودروساز در ایران مطرح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *