آرشیو ۱۳۹۴

چشم‌انداز توافق هسته‌ای روی بازار خودرو

دستیابی به تفاهم هسته‌ای که می‌تواند منجر به لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک شود، روی بازار و صنعت خودروی کشور نیز تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت

از سویی، لغو تحریم‌های صنعت خودرو، مشکلات ناشی از تأمین قطعات را تا حدود زیادی حل خواهد نمود. اکنون خودروسازان، برای محصولات اروپایی خود نظیر انواع پژو و رنو، وابستگی زیادی به قطعات پیشرفته اصلی دارند و جایگزینی نسخه‌های غیر اصلی نظیر نمونه‌های چینی هم باعث بروز مشکلات عدیده ای شده است.

از سویی حذف تحریم‌ها، می‌تواند زمینه را برای حضور خودروسازان جدید و افزایش رقابت و تنوع در بازار نیز فراهم سازد.
کاهش نرخ ارز، مهم‌ترین پیامدی است که می‌توان از لغو تحریم‌ها انتظار داشت. این کاهش می‌تواند ناشی از تسهیل مبادلات ارزی و امکان صادرات گسترده‌تر و دریافت درآمدهای نفتی کشور باشد. در این صورت باید در قیمت مواد اولیه و قطعات و ماشین‌های وارداتی، شاهد کاهش بیشتری باشیم. اما چالش اصلی زمانی بروز می‌کند که بدانیم، قیمت محصولات داخلی و هزینه‌های آن، اعم از تولید و عرضه، به‌سختی به نرخ خای قبلی بازمی‌گردند. به‌عنوان مثال نمی‌توان حقوق و دستمزدها را مطابق کاهش نرخ ارز؟، کاهش داد. در این صورت قدرت رقابتی محصولات داخلی چه در بازار داخل و چه در بازارهای صادراتی، به شدت کاهش خواهد یافت. به همین منظور، دولت احتمالاً به صورت مصنوعی تا حد ممکن از کاهش نرخ ارز و در نتیجه کاهش درآمدهای خود نیز جلوگیری خواهد نمود.

از سویی، اگر قیمت محصولات داخلی تغییر چندانی نکند و قیمت وارداتی‌ها، کاهش یابد، قدرت رقابت محصولات داخلی کاهش می‌یابد. در این حالت احتمالاً تعرفه واردات به تدریج افزون خواهد شد.
به نظر می‌رسد که با توجه به موارد یادشده، چندان چشم‌انداز روشنی لااقل در بازار خودرو پدیدار نباشد. اما موارد مثبت لغو تحریم‌ها و حداقل انتظارات را باید بدین صورت فهرست نمود:

  • افزایش کیفیت محصولات داخلی
  • کاهش نسبی قیمت‌ها یا تثبیت آنها در خودروهای داخلی
  • کاهش قیمت خودروهای وارداتی
  • افزایش رقابت و حرکت به‌سوی بهره‌وری بالاتر
  • حضور خودروسازان خارجی و افزایش حق انتخاب خریداران
  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش امنیت سرمایه
  • افزایش تولید محصولات

با این وجود، حل مشکلات صنعت خودرو قطعاً زمان‌بر بوده و نیاز به مدیریت صحیح و کارآمدی دارد. مدیریتی که سودآوری را بر منافع مشتریان ترجیح نداده و دیدگاهی درازمدت، خلاقانه، منصفانه، عمیق و همه‌جانبه‌نگر داشته باشد.
دیدگاه شما در رابطه با چشم انداز صنعت و بازار خودروی ایران پس از لغو تحریم ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *