آرشیو ۱۳۹۳, باتری و مشخصات آن

پیشرفت های نوین در سیستم های باتری پرکنی

پیشرفت های جدید در سیستم باتری پرکنی

آخرین پیشرفت ها

امروزه گرایش در جهت ساخت دینام هایی با خروجی هرچه بیشتر است زیرا مصرف برق در اتومبیل های جدید هر روز بیشتر می شود. مشکل اصلی که باید حل شود تولید خروجی بالا در دور های پایین موتور است. یکی از راه حل ها استفاده از نسبت تحریک متغیر است


، اما این راه حل هم مشکلات مکانیکی خاص خود را دارد. راه حل دیگر راه حل جریان است که در آن گرایش به ساخت دینام هایی با دور بسیار بالاست که می توانند از نسبت تحریک بالاتری استفاده کنند و درنتیجه وقتی دور موتور پایین است، آنها با دور بالا کار می کنند

به نظر نمی رسد که طرح اصلی دینام ها تغییر فاحشی پیدا کند، اما اصلاحات تدریجی به ساخت دینام هایی با بازده بسیار بالاتر منتهی شده است

دینام جمع و جور بوش

در شکل 1 برش یک دینام جمع و جور بوش نشان داده شده است. شرکت بوش مدعی است که این دینام مشخصاتی به شرح زیر دارد:

  توان آن 20 تا 70 درصد از توان دینام های معمولی بیشتر است

  نسبت توان به وزن آن 15 تا 35 درصد بالاتر است

  دور حد اکثر آن 20000 دور در دقیقه است

  پروانه داخلی برای خنک شدن دارد

  ساخت آن دقیق تر است تا کمتر سر و صدا ایجاد کند.

 در سه مدل ساخته می شود: 70 آمپری، 90آمپری، 170 آمپری

دینام جمع و جور بر اساس طرح معروف به قطب پنجه ای ساخته شده است. اصلاحات خاصی در مدار آرمیچر و بالشتک این دینام به عمل آمده است. این کهر به وسیله برنامه های مدرن «محاسبه میدان» انجام شده است. با این بهینه سازی اتلاف آهن کاهش و در نتیجه بازده دینام افزایش می یابد.

 

شکل ١

در این دینام از یک آفتومات جدید با مدار مجتمع یک پارچه استفاده شده است که افت ولتاژ بین دو سر ترانزیستور قدرت اصلی را از 1.2وی به  0.6وی کاهش می دهد. بدین ترتیب می توان از جریان میدان ساز بالاتری استفاده کرد و این نیز بازده افزایش می دهد

حداکثر دور دینام عددی مهم است زیرا نسبت فلکه بین موتور و دینام را تعیین می کند. مهمترین اجزایی که افزایش دور دینام بر آنها تاثیر می گذارد بلبرینگ ها و کلکتورها هستند. در این دینام از بلبرینگ هایی استفاده می شود که به جای پنجره فلزی معمولی پنجره پلاستیکی دارند. نوعی گریس با نقطه ذوب بالا تر نیز مصرف می شود. اکنون کلکتور ها را بیرون از دو بلبرینگ نصب می کنند، بنابراین اندازه محور قطر آنها را محدود نمی کند. وقتی قطر کلکتور ها کمتر باشد سرعت محیطی پایین تری خواهند داشت و بنابر این می توان دور محور را افزایش داد

با افزایش خروجی دینام، دما آن نیز افزایش می یابد. بنابراین به سیستم خنک کن بهتری نیاز است. در این دینام از دو پروانه نا متقارن داخلی استفاده می شود که هوا را از شکاف های مرکزی جلو و عقب به درون می کشند و آن را در امتداد شعاعی از روی سیم پیچ های بالشتک دینام میگذرانند و از پایه های عقب و جلو دینام بیرون می رانند

یکی از مشکلات دینام ها لرزش شدید است؛ این مشکل را سایر وسایل نصب شده روی موتور نیز دارند. اتومبیل هایی که موتور چهار سوپاپی دارند ( یعنی موتور آنها در هر سیلندر چهار سوپاپ دارد) می توانند لرزش بسیار شدیدی ایجاد کنند. این دینام طوری طراحی شده است که تا 80 g  را تحمل کند. این کار مستلزم طراحی پایه های جدیدی برای دینام بود

دینام جمع و جور نیاز های فعلی بازار را برطرف می کند، اما باز هم تلاش برای اصلاح طرح آن ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *