پیستون: استوانه توخالی سربسته ای است كه نیروی احتراق را توسط شاتون به میل لنگ منتقل مینماید .
جنس پیستون: پیستون ها از دو جنس ساخته میشوند :
1- پیستون های چدنی : این پیستون ها بیشتر در گذشته ساخته میشدند و دارای خاصیت لغزشی بهتر و انبساط كمتر میباشند .
2- پیستون های آلومینیومی : این پیستون ها علاوه بر آلومینیوم دارای آلیاژهای مس و نیكل و منیزیوم و سیلكن میباشند و حرارت وارده را بهتر انتقال میدهند و صدای كمتری دارند و بعلت سبك بودن راندمان وزنی موتور را بهبود میبخشند .
3- پیستون های اتوترمیك : درین پیستون ها از فولاد و فلز سبك استفاده میشود كه فولاد برای انبساط كمتر در مقابل گرما و فلز سبك برای سبك نگه داشتن وزن پیستون استفاده میشود .
مواردی كه باعث جلوگیری از انبساط بیش از حد پیستون میشود:
1ـ بیضی ساختن پیستون : چون گرمای احتراق به بالای پیستون میرسد و آن ناحیه و قسمت قرار گرفتن گژن پین بیشتر از همه جا گرم میشود ، دارای انبساط بیشتری میباشد كه این انبساط موجب چسبیدن پیستون به سیلندر و اشكال در كار موتور میشود بنابراین پیستون را بیضی میسازند كه بعد از گرم شدن انبساط پیدا كرده و حالت دایره پیدا میكند.
نكته : پیستون را در راستای محور گژن پین كوچكتر میسازند .
2 ـ آلیاژ پیستون
3 ـ وجود شكافهای حرارتی روی پیستون : این شكافها به شكل T و در دامنه پیستون تعبیه میشوند و در اثر گرما این شكافها به هم رسیده و از چسبیدن پیستون به سیلندر جلوگیری میكنند و در ضمن كمترین لقی بین پیستون و سیلندر را ایجاد مینمایند كه باعث افزایش كمپرس و قدرت موتور میشود .
4 ـ وجود ورقهای اینوار فولاد نیكلدار : این نوارها به صورت سپر گرمایی بوده و از انتقال گرما به پایین پیستون جلوگیری میكنند .
5 ـ وجود رینگهای فولادی در بدنه پیستون : كه مانع نفوذ گرمای بالای پیستون به قسمت پایین میشود.
شكل سر پیستون :
به صورت تورفته یا گود ، برآمده و یا صاف ساخته میشود . شكل سر این پیستون ها ، به حركت مواد سوختی در اتاق احتراق جهت انفجار بهتر كمك میكند.
نكته : گود بودن سر پیستون به كامل شدن حجم اتاق احتراق كمك میكند .
علائم روی پیستون :
علامت ◊ یا HC بر روی پیستون نشاندهنده كمپرس كم و O یا LC نشان دهنده كمپرس كم موتور میباشد .
علامت FT به معنی FRONT ( یعنی جلو ) روی پیستون به این معنی است كه این قسمت از پیستون ، در هنگام نصب در سیلندر باید به طرف جلوی موتور قرار گیرد .
سایز پیستون ها :
پس از تراش رفتن سیلندر ، بدلیل بزرگتر شدن سیلندر ، باید پیستون را تعویض نموده و از پیستون بزرگتر یا اورسایز استفاده كنیم . به شرح زیر
پس از تراش اول سیلندر : پیستون باید 25/0 میلیمتر یا 01/0 اینچ بزرگتر باشد .
پس از تراش دوم سیلندر : پیستون باید 50/0 میلیمتر یا 02/0 اینچ بزرگتر باشد .
پس از تراش سوم سیلندر : پیستون باید 75/0 میلیمتر یا 03/0 اینچ بزرگتر باشد .
پس از تراش چهارم سیلندر : پیستون باید 1 میلیمتر یا 04/0 اینچ بزرگتر باشد .
نكته : آندر سایز یعنی كوچكتر و اُورسایز یعنی بزرگتر