آرشیو ۱۳۹۶

مقایسه چری تیگو7 با اپتیما 2013

مقایسه چری تیگو7 با اپتیما 2013

کیا اپتیما

کیا اپتیما مورد نظر ما نسل سوم این ماشین است که در سال 2010 معرفی شد و تا انتهای سال 2013 هم با همان چهره به فروش میرفت و سپس  فیس لیفت جزئی بر روی این ماشین انجام شد . از نظر ظاهری کیا اپتیما ماشین زیبایی است اما خب نسبت به چری تیگو 7 جذابیت ظاهری هر دو ماشین در یک سطح یکسان و برابر است . طراحی بدنه کیا اپتیما در نهایت سادگی شکل گرفته است اما به خوبی جنبه لوکس بودن این ماشین را نشین میدهد . یکی از نکاتی که کیا اپتیما را مخصوصا از نمای جانبی ماشین جذابی کرده است خط ممتدی است که از چراغ جلو شروع شده ، امتداد یافته و در بالای صندوق عقب به پایان رسیده است . کیا اپتیما از نظر طراحی داخلی هنگامی که معرفی شد یک تحول کامل از این نظر را باعث شد تا بر روی محصولات کیا پیاده شود . طراحی داشبورد یک نواخت و صاف نیست ، راننده محور است و دریچه تهویه های آن طرحی خاص دارند و درون ماشین سعی شده است تا راننده کیا اپتیما به طور کامل بر همه چیز مسلط باشد . از لحاظ امکانات و آپشن کیا اپتیما یک ماشین فول آپشن است اما چری تیگو 7 هم از این نظر چیزی کم ندارد و در بحث آپشن بسیار ماشین کاملی است . کیا اپتیما کابین جاداری دارد و ارگونومی و دسترسی به دکمه ها وادوات هم خوب است و سرنشینان احساس راحتی دارند . کیا اپتیما کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و از نظر متریال هم ماشین مناسبی است و از این نظر بسیار بسیار از چری تیگو 7 ماشین بهتری میباشد .

قلب تپنده کیا اپتیما یک پیشرانه 4 سیلندر خطی است که 2359 سی سی حجم دارد . این پیشرانه در دور موتور 6000 دور در دقیقه به قدرت 177 اسب بخار و در دور موتور 4000 دور در دقیقه به گشتاور 236نیوتن متر میتواند دست پیدا کند که با توجه به ابعاد و وزن این ماشین مناسب است . البته مصرف سوخت اپتیما در کلاس خودش بسیار مناسب است و خیال مالکش را از سوختگیری های پی در پی راحت میکند . برای انتقال قدرت هم از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده شده است که عملکرد قابل قبولی دارد و در عمل کاربردی بودن خود را اثبات مینماید . در بحث فنی اختلاف میان چری تیگو 7 و کیا اپتیما بسیار فاحش است و چری تیگو 7 در بخش فنی ضعف های زیادی دارد .

در ذات کیا اپتیما روح اسپرت دمیده شده است و سواری اش کمی خشک است که یک نکته مثبت است زیرا این ماشین هندلینگ بسیار خوبی دارد .  سواری با کیا اپتیما بسیار لذت بخش است و سیستم تعلیق این ماشین برای سواری خانوادگی ، اسپرت یا روز مره یا هر استفاده دیگری پاسخگوی شما خواهد بود .

چری تیگو 7 یک ماشین کراس اوور 130 میلیون تومانی است که جز ظاهر و آپشن  هیچ چیز خاصی برای عرضه ندارد و کیا اپتیما یکی از بهترین ماشین هایی میباشد که با این بودجه قابل خریداری است

بررسی چری تیگو 7

چری تیگو 7 را میتوان زیباترین و جدید ترین شاسی بلند چری دانست که اخیرا معرفی شده است تا وارد بازار ایران شود . در طراحی چری تیگو 7 اگر کمی دقت کنیم از شاسی بلند های مطرح دنیا در گوشه و کنار این ماشین میتوانیم طرح های کپی کاری شده ای ببینیم که تقریبا در کنار هم طرح این ماشین خوب از آب در آمده است ولی خیلی واضح است کپی کاری ها که این موضوع خوب نیست . حجم ها و خطوط به کار رفته در بدنه بیش وجود سادگی و یکنواخت بودن را در این ماشین تاکید میکنند اما کمی هم حس و حال لوکس بودن را به ظاهر این ماشین بخشیده اند . طراحی کابین چری تیگو 7 بسیار معمولی است و مناسب یک ماشین 130 میلیون تومانی نیست و با مدل های ارزان تر ماشین های چری شباهت دارد همیشه در بیشتر ماشین های چینی شاهد ضعف کیفیت ساخت و مونتاژ این ماشین ها بودیم و دیدیم که برای ادوات از متریال خوبی استفاده نکرده اند و این موضوع در مورد چری تیگو 7 هم صدق میکند و با کابین بسیار ضعیف و دور از انتظار این ماشین مواجه میشویم . نقطه قوت چری تیگو 7 در این رنج قیمت وجود بیش از حد و اغراق آمیز آپشن های مختلف است که برای افرادی که ماشین را از روی آپشن انتخاب میکنند نکته خوبی است . اگر بخواهیم چری تیگو 7 را در بحث طراحی با کیا اپتیما مقایسه کنیم فقط کمی مدرن تر است و در دیگر بخش ها برتری بی چون و چرا با کیا اپتیما میباشد البته این ماشین آپشن های خوبی هم دارد .

در سینه تیگو 7 یک پیشرانه 4 سیلندر خطی است که 1498 سی سی حجم دارد و مجهز به سامانه پرخوران توربوشارژر است . این پیشرانه در دور موتور 5500 دور در دقیقه به قدرت 145 اسب بخار دست پیدا میکند و گشتاورش نیز در دور موتور 1750 دور در دقیقه به 210 نیوتن متر میرسد . مصرف سوخت ترکیبی این ماشین 6.3 لیتر است و استاندارد آلایندگی یورو 5 را میتواند پاس کند البته با توجه به توربو بودن ماشین و ضعف بنزین ایران و دیگر مسائل باید ببینیم چری تیگو 7 تا چه حد در برابر این مشکلات تاب مقاومت دارد . برای انتقال قدرت چری تیگو 7 به چرخ های ماشین از یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه استفاده شده است . در تست ها و مقالات بین المللی شتاب چری تیگو 7 معمولی عنوان شده است و از کشش ماشین رضایت کافی نداشته اند ولی باز هم باید ببینیم تا این ماشین به بازار عرضه شود و ببینیم در ایران به چه شکل خود را نشان میدهد . کیا اپتیما در طول این سال ها خود را به عنوان یک ماشین کم خرج و کم استهلاک در بین مردم جا انداخته است که توانایی های حرکتی این ماشین خوب است و چری تیگو 7 را به هیچ عنوان نمیتوان با رقیب کهنه کار کره ای مقایسه نمود .

در بحث سواری سیستم تعلیق چری تیگو 7 نسبتا قابل قبول است و سواری به نسبت مناسبی ارائه میدهد اما در بعضی مواقع در جذب ضربه و ناهمواری ها گیج عمل میکند . از نظر لذت سواری و … از چری تیگو 7 به عنوان یک ماشین معمولی یاد میشود و در کل خیلی از هندلینگ و قضایای اینچنینی چری تیگو 7 رضایت کامل ندارند . کیا اپتیما یک ماشین خوش دست ، پایدار ، نرم و در عین حال اسپرت است که هیچ یک از این نقاط مثبتش در چری تیگو 7 پیدا نمیشود .

چری تیگو 7 در بهترین حالت اگر به عنوان انتخاب کسی قرار گیرد با توجه به اینکه این ماشین با قیمت حدود 130 میلیون تومانی ارزش خرید ندارد تنها مزایایی که دارد چهره و آپشن هایش است که در مقایسه با کیا اپتیما کارکرده با بودجه یکسان حتی فکر کردن به چری تیگو 7 هم امری کاملا اشتباه است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *