اطلاعات عمومی

معرفی سمند با موتور ای اف7

معرفي سمند با موتور ای اف7
سمند ای اف7

کمپانی :
شرکت ایران خودرو برای ارتقاء سطح کیفی سمند با بکار گیری موتور جدید ای اف7 مدل جدیدی از سمند را به بازار روانه کرد .
طراحی بدنه :
در راستای تولید خودرو ملی ، شرکت ایران خودرو با خرید طراحی بدنه ی سمند از یک شرکت اروپائی نخستین گام را در این مسیر نهاد که مورد استقبال در بازار ایران قرار گرفت
طراحی داخلی :
طراحی داخلی و طراحی ارگونومی صندلی ها توسط شرکتی از جمهوری چک انجام شده و در ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است .
ارگونومی :
ارگونومی در سمند  ای اف7 همانند تمامی مدل های سمند با استاندارد های دهه ی نود منطبق می باشد .
ایمنی :
ایمنی در سمند ای اف7 همانند تمام مدل های سمند با استاندارد های دهه ی نود میلادی منطبق می باشد .
موتور :
در سمند ای اف7 برای ارتقاء سطح کیفی سمند از سه موتور
۱ – ۱٫۳ لیتر با تنفس طبیعی
۲ – ۱٫۷ لیتر با تنفس طبیعی
۳ – ۱٫۷ لیتر توربو شارژ
استفاده خواهد شد . آنچه به نظر می رسد شرکت تولیدی ایران خودرو ای اف7 را با موتور ۱٫۷ لیتری با تنفس طبیعی و قابلیت استفاده از گاز به عنوان سوخت اول به صورت تولید انبوه به بازار ارائه خواهد کرد .
موتور ای اف7 یا موتور ملی پروژه ی مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایران
خودرو (ای پی سی او ) و مرکز تحقیقات موتور آلمان ( اف ای وی ) می باشد . این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی گردیده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا بوده و در میان موتور های گاز سوز دنیا در لیست سه موتور برتر از نظر طراحی کلی موتور در میان ده موتور برتر دنیا قرار دارد . مکانیزم های بکار رفته در این موتور به نحوی است که توانسته است با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالا تری حتی نسبت به موتور های بنزینی دست یابد . با استفاده از سیستم مدیریت این موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان اولین سوخت انتخاب می کند . همچنین در صورت اتمام بنزین بدون فرمان راننده و بدون احساس تغییر در کار کرد موتور نوع سوخت مصرفی تغییر می کند ، حتی در سرد ترین شرائط موتور به راحتی با سوخت پایه ی خود که همان گازست روشن می شود .
سوپاپ ها نیازی به فیلر ندارند و تنظیم کننده هیدرولیکی سوپاپ ها  ۱۶وی متناسب با شرائط آنها را تنظیم می کند . طراحی در این قسمت به نحوی انجام شده که صدا و لرزش در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتور های روز دنیا و از نظر دستیابی استاندارد آلایندگی نیز اخذ بالاترین استاندارد های روز اروپا یورو شش از برتری های این موتور می باشد .
مکانیسم سی وی وی تی :
این مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا ۱۰ درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :
۱- متغیر بودن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی
۲- دارا بودن برتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور
۳- بالا نگاه داشتن گشت آورد در دور های مختلف موتور
۴- افت میزان مصرف سوخت
۵- افت میزان آلودگی .
در این موتور واتر پمپ ، سافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه جمع شده اند که این باعث ایجاد محاسنی از قبیل عدم استفاده از اتصالات و لوله های جانبی به دلیل اتصال بدون واسطه به بلوک موتور ، استفاده از یک قطعه بجای سه قطعه در موتور ، قابلیت تعویض سافی روغن و پره ی واتر پمپ به صورت جداگانه بدون نیاز به تعویض تمام مجموعه
دریچه ی برقی گاز :
به واسطه توان و گشت آور بالای موتور با دو سوخت بنزین و گاز ، استفاده از دریچه ی برقی گاز و همین طور کالیبراسیون بسیار دقیق سیستم مدیریت موتور ، تعویض سوخت بنزین به گاز و بر عکس به هیچ وجه منجرب تغییر عمل کرد خودرو نمی شود و راننده در رانندگی خود احساس تغییر قابلیت در خودرو نمی کند .
سیستم نشتی یابی هوشمند گاز :
اگر چنان چه به هر علتی کمترین مقدار نشتی گاز در خودرو رخ دهد ، قبل از آنکه حتی راننده بوی آن را استشمام کند ، به واسطه ی بکار گیری سیستم نشتی یابی هوشمند ، چراغ Check Engine روشن شده و راننده می تواند با مراجعه به نمایندگی های مجاز از محل نشتی آگاه و آنرا بر طرف کند .
ایل پمپ مستقیم ( پمپ روغن ) :
در موتور  ای اف7 پمپ روغن نیروی خود را به طور مستقیم از میل لنگ می گیرد که مزایائی از قبیل دسترسی آسان در تعمیرات و افت احتمال نشتی از کاسه ی نمد جلوی میل لنگ می باشد . این موتور با سوخت بنزین ، خروجی ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۵۵ نیتون متر در ۴۵۰۰ دور و با سوخت گاز ،۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۳۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور را تولید می کند .
نسبت تراکم در این موتور ۴ سیلندر یازده به یک است . این موتور از نظر سطح آلایندگی موفق به کسب استاندارد یورو چهار در اروپا شده .
مصرف سوخت به صورت ترکیبی با بنزین ۷٫۸ لیتر در هر۱۰۰ کیلو متر و ۷٫۸ کیلو گرم با گاز در هر۱۰۰ کیلو متر می باشد .
گیربکس :
گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه ی انتقال نیرو در سمن ای اف7 را به عهده دارد .
ساسپنشن :
مک فرسون در جلو با فنر مارپیچ خشک و قوی و و کمک روغنی و در عقب اکسل با میله های پیچشی و کمک های زاویه دار .
ترمز :
ترمز دیسکی با کانال های تهویه و خنک شونده در جلو و کاسه با پره های خنک شونده در عقب مجهز به : ای بی اس با چهار کانال و چهار سنسور ای بی دی
سیستم های پایداری :
ندارد
آپشن :
مجموعه آپشن های متغییر در مدل های سمند .
تست درایو :
از آنجا که تفاوت اصلی سمند ای اف7 در موتور آن نسبت به سایر مدل های سمند می باشد ، حس شتاب گیری بیشتر و لرزش کمتر ِ اتاق ، به واسطه ی مدرن بودن موتور ، قطعا ً لذت سواری در آن را افزایش داده و با توجه به استفاده ازای بی اس  پیش رفته و ای بی دی ، میزان کنترل با استفاده از توانائی ترمز نیز به همین نسبت بالا می رود . مکانیسم های فرمان و سیستم تعلیق نسبت به سمند های دیگر نباید تفاوتی کرده باشد ، و وزن ۱۰۰ کیلو گرمی مخزن گاز در عقب این خودرو هم در پاره ای شرائط باعث پایداری بیشتر و نیز در شرائطی باعث ایجاد لنگر در عقب خودرو می شود . این خودرو با سوخت بنزین به سرعت نهائی ۱۸۹ کیلومتر و با گاز به ۱۸۱ کیلومتر می رسد .
البته هم اكنون موتور EF7 داراي مشكلاتي از نظر عدم تطبيق آلياژ موتور با بنزين و سوييچينگ گاز به بنزين و بالعكس مي باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *