آرشیو ۱۳۹۸

معایب زانتیا

سیتروئن زانتیا یکی از محبوب ترین خودروهای فرانسوی تاریخ ایران است. این اتومبیل خانوادگی بین سال های 1993 تا 2001 بر روی خط تولید سیتروئن قرار داشت و در طول این مدت به تعداد 1.2 میلیون دستگاه ساخته شد.
در ژانویه 2001 و تقریبا همزمان با خاتمه پیدا کردن تولید زانتیا در رن فرانسه، سایپای ایران طبق قرارداد منعقد شده شروع به مونتاژ نسخه فیس لیفت 1998 کرد.
زانتیا تا سپتامبر 2010 (شهریور 1389) مهمان سایپا بود و بعد از این تاریخ تولید آن در ایران نیز به پایان رسید. ظاهرا نام این خودرو (Xantia) از کلمه یونانی Xanthos برگرفته شده که به معنای نور است.
ورود زانتیا در اوایل دهه 80 هجری شمسی به بازار فوق العاده تشنه، محدود و بدون تنوع کشور یک اتفاق بسیار خوب برای علاقه مندان به خودرو بود.
مشخصات فنی مناسب، قابلیت های دینامیکی بالا، طراحی خاص و زیبای بدنه در کنار امکانات خوب و سیستم تعلیق منحصر به فرد باعث شد که محصول سیتروئن با استقبال بسیار بالایی روبرو شده و به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند.
بعد از چند سال یکه تازی، با رسیدن به میانه های دهه 80 شمسی و ورود رقبایی مثل مزدا 3 و رنو مگان عرصه بر این فرانسوی خوش استیل تنگ شد.
واردات سایر خودروهای ژاپنی و کره ای نیز باعث گسترش حق انتخاب مشتریان شده و ذائقه آنها به سمت گزینه های بروزتر گرایش پیدا کرد. با گذشت زمان و نزدیک شدن به اواخر تولید، زانتیا دیگر رمق سال های اولیه را نداشت.
در این بین البته سایپایی ها سعی کردند با جراحی پلاستیک و ارایه نسخه فیس لیفت تحت عنوان زانتیا 2 محصول مونتاژی خود را جوان تر کنند، اما نتیجه جراحی آنقدر افتضاح بود که محصول جدید به دلیل زشتی بیش از حد خانه نشین شد!
به هر ترتیب از اواسط سال 1389 زانتیا با محبوبیتی که نسبت به سال های ابتدایی کاسته شده بود از خطوط تولید خداحافظی کرد. اما با تحولات صورت گرفته در وضعیت اقتصادی و پرواز نرخ ارز در سال های ابتدایی دهه 90، قیمت خودروهای خارجی به یک باره چند برابر شد.
این اتفاق شکاف عمیقی بین خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی ایجاد نمود؛ در نتیجه اکثر گزینه ها از جمله مزدا 3 که زانتیا را به گوشه رینگ برده بود از توان خرید بسیاری از افراد جامعه فاصله گرفت.
همین امر بار دیگر توجه علاقه مندان به رانندگی پر هیجان را به سمت نمونه های دست دوم و سالم زانتیا سوق داد.
با گذشت 6 سال از پایان تولید، هنوز این کهنسال فرانسوی طرفداران خاص خود را داشته و در محدوده قیمتی پایین تر از 50 میلیون تومان خودرویی توان رقابت از لحاظ شتاب، سرعت و هندلینگ با آن را ندارد.
با در نظر گرفتن این مساله و محبوبیت کمابیش زانتیا در بازار قصد داریم نگاهی مجدد به این خودروی پرطرفدار داشته باشیم. در این بررسی از یک زانتیای 2 لیتری مدل 1386 که به لطف دوستان عزیز برای تست و ارزیابی در اختیارمان قرار گرفت، استفاده شده است.
طراحی
همانند پژو 405 سیتروئن زانتیا نیز توسط ایتالیایی ها طراحی شده، با این تفاوت که 405 در استودیوی پینین فارینا و زانتیا در استودیوی برتونه خلق شده است.
معمولا خودروهایی که در ایتالیا طراحی می شوند، دارای استیل و تناسب خوبی بوده و ظاهری ماندگار دارند؛ این اصل تا حدود زیادی در مورد زانتیا نیز صادق است، چرا که از هر زاویه ای به آن نگاه کنید زیبایی را در قالبی ساده خواهید دید.
در نمای جانبی با توجه به شکل خاص قسمت عقب و کشیده تر دیده شدن کاپوت این امر مشهودتر است. با وجود این موارد زانتیا در مقایسه با خودروهای امروزی کاملا مسن دیده می شود، فراموش نکنیم که ظاهر فعلی این خودرو 18 سال پیش شکل گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *