اطلاعات عمومی

سیستم هوارسانی

الف)مجموعه دريچه گاز:
1-دريچه گاز: بر روي بدنه دريچه گاز، دريچه پروانه اي، موتور پله اي و سنسور موقعيت زاويه‌اي دريچه گاز نصب شده است.
2-موتور پله اي Air By-Pass Valve (Stepper Motor)

دريچه گاز علاوه بر مسيري هواي ورودي از طريق دريچه پروانه‌اي، داراي يك مسير هواي اضافي است كه هوا از طريق آن باي‌پس مي‌گردد. براي تحقق اهداف زير، ميزان دبي‌ هواي ورودي از اين مسير به موتور توسط يك استپ موتور (موتور پله‌اي دور آرام) با توجه به وضعيت عملكرد ورودي از اين مسير به موتور توسط ECU سنجيده مي‌شود، كنترل مي‌گردد:
1- ايجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دريچه باز
2- تنظيم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافي از موتور (كولر و …)
3- تنظيم مخلوط سوخت و هوا در دور آرام
4- جلوگيري از بسته شدن سريع مسير هوا زماني كه در سرعت هاي بالا راننده به طور ناگهاني پا را از روي پدال گاز برمي‌دارد.
استپ موتور پالسهاي ارسالي توسط ECU را به حركت خطي در راستاي محور طولي تبديل كرده تا مقدار جريان هواي اضافي را تنظيم نمايد.

3-سنسور موقعيت دريچه گاز Throtte Position Sensor
اين پتانسيومتر موقعيت لحظه اي دريچه گاز را به منظور تشخيص وضعيت هاي دور آرام، فول لود و يا وضعيت هاي مربوط به شتابگيري يا كاهش سرعت خودرو به واحد كنترل الكترونيك ECU ارسال مي‌نمايد. ولتاژ تغذيه اين سنسور توسط ECU تأمين مي‌شود.
ب)مانيفولد هواي ورودي Intake Manifold
مجموعه مانيفولد هواي ورودي شامل مانيفولد هوا، مخزن آرامش، ريل سوخت، انژكتورها،‌ دريچه گاز، سنسور فشار و دماي هواي ورودي به موتور و سرشيلنگ هاي مربوط به بوستر ترمز، بلوباي، شير كنيستر و سنسور آب است.
3-سيستم جرقه زني: Ignition System
1-كويل جرقه زني Ignition Coil
كويل براي تأمين ولتاژ جرقه زني در شمع ها مورد استفاده قرار مي گيرد كه توسط وايرها به شمع ها متصل شده است زمان جرقه زني و طول مدت زمان داول نيز با توجه به اطلاعات ارسالي از واحد كنترل الكترونيك ECU كنترل مي گردد.
2-وايرهاي شمع HT Leads
وايرهاي شمع براي ايجاد ارتباط و ارسال جريان از كويل به شمع ها و مشتعل عنوان مخلوط سوخت و هواي موجود در سيلندر مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين وايرها از نوع مقاوم به پارازيت (suppression) مي باشند.
درباره سپراتور: بخارات خارج شده از محفظه باك توسط 2 شيلنگ به اين قسمت وارد مي‌شوند اين بخارها وارد 2 بالشتك سپراتور شده و به قطرات بنزين تبديل مي‌شوند سپس وارد مجراي واحد مي‌گردند و به سمت كنيستر در محفظه موتور مي روند. در سپراتور دو عدد سوپاپ (check valve) موجود است. كه در هنگام اختلاف فشار بين باك و محيط خارج عمل مي‌كنند. در هنگام افزايش فشار بيش از حد مجاز سوپاپ باز و بخار را تا رسيدن فشار به حد مجاز واردمحيط خارج مي كنند. در هنگام مكش بنزين توسط پمپ بنزين در محفظه باك خلاء ايجاد مي‌شود. براي جلوگيري از لهيدگي و دفرم شدن باك در اين مواقع سوپاپ سپراتور عمل مي‌كند و هوا را از محيط خارج وارد محفظه باك مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *