اطلاعات عمومی

زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو چه زمانی است

زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو چه زمانی است

زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو معمولا کارکرد 20000 کیلومتر خودرو می باشد. لازم است نکاتی را در مورد شمع به اطلاعتان برسانیم که در ادامه مطلب می توانید مشاهده فرمایید.

از میان قطعات مصرفی موتور شاید هیچ کدام به اندازه شمع در میان مردم شناخته شده نباشد، در عین حال اغلب افراد اهمیت آن را نادیده می گیرند.وظیفه شمع  جرقه زنی به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر می باشد. این عمل ساده به نظر می رسد ولی مشکل اصلی این است که جرقه زنی باید با ولتاژ بسیار بالا و چند بار در ثانیه، در معرض حرارت بالا  و فشار هوای بالا انجام گیرد. مهمتر آنکه کوچکترین خللی در عملکرد این قطعه کوچک باعث افت بازده موتور، آلودگی محیط زیست و صدمه به دیگر اجزاء موتور می گردد

همچنین میتوانید از طریق رباط تلگرام دریافت نوبت یا سوالات متداول خود را مطرح نمایید.

 همینک به روی لینک زیر کلیک وسوالات خود را مطرح نمایید

@mechanicyarbothttps://telegram.me/mechanicyarbot

 

ساختمان شمع

1- شمع از یک الکترود مرکزی تشکیل یافته که دور آن عایق بندی شده و نیز یک بدنه فولادی و یک الکترود جانبی دارد یک قسمت از بدنه آن رزوه شده که به راحتی روی سر سیلندر پیچیده میشود
برای سوختن رسوبات کربن روی الکترود و شمع و کار عادی آن بایستی عایق قسمت پایین شمع طوری باشد که قسمت دمای 500 تا 600 درجه سانتی گراد را تحمل کند.
2- قسمت چینی شمع : وظیفه چینی شمع عایق بندی بین الکترود میانی و خارج می باشد چینی شمع از انتقال ولتاژ قوی به خارج و تحمل فشاربالاحدود 40 اتمسفر و درجه حرارتی حدود 1500 درجه سانتی گراد باشد.

ارزش حرارتی شمع :

معمولابرای شناسایی هر شمع به ارزش حرارتی آن مراجعه می کنند ارزش حرارتی شمع نشان دهنده میزان قابلیت شمع درانتقال حرارت از نوع داغ ان به عایق(واشر) بدنه آن و نهایتا به سیستم خنک کننده است ارزش حرارتی شمع با ارقام وحروف مندرج روی بدنه آن مشخص می شود مثلا 240- 225- 175 – 145 – 95 بنابراین شمعی که حرارت را بخوبی انتقال دهد دارای ارزش حرارتی بالاتر و شمعی که حرارت را به کندی انتقال دهد دارای ارزش حرارتی کمتری می باشد بر اساس ارزش حرارتی و نوع موتور شمعهای در انواع مختلف ساخته می شوند.
 -1شمع پایه کوتاه یا شمع سرد (شمع با ارزش حرارتی زیاد)

این شمع ها اتصال آب بندی الکترود میانی و چینی با بدنه بسیار کوتاه بوده است بنابراین حرارت راه کوتاهی جهت تخلیه در پیش دارد و براحتی حرارت خود را تخلیه می کند این گونه شمع ها را در موتورهائی استفاده می کنند که حرارت زیادی تولید و موتور گرم می باشد مانند موتورهای هوا خنک یا موتورهائی که سیستم خنک کننده خوبی ندارند در ضمن در موتورهای مسابقه ای که دارای دور زیادی می باشد.
 -2  شمع پایه بلند یا شمع گرم (شمع با ارزش حرارتی کم )

این شمع ها اتصال آب بندی الکترود میانی و چینی با بدنه بسیار بلند می باشد بنابراین حرارت
راه طولانی تری جهت تخلیه باید طی کند و گرمای زیادی اطراف الکترود مرکزی همیشه موجود باشد این گونه شمع ها را در موتورهای کم دور وموتورهای که سوخت نامرغوب استفاده می کنند.
میزان دهانه شمع (فاصله بین الکترود ها ):

 اختلاف شمع ها نه فقط بر سر ارزش حرارتی و بلندی پایه وعرض پیچ است بلکه دو الکترود نیز تفاوت دارند این مقدار بوسیله کارخانه سازنده تعیین و اعلام میشود این مقدار عامل قطعی در انفجار به موقع و رفتار موتور برای دورهای کم و زیاد و شتاب ناگهانی می باشد موتورهای امروزی که دارای کمپرس بالامی باشند فاصله بین 30 تا 40 هزارم اینچ تنظیم می شوند در
صورت زیاد بودن فاصله موتور به سختی روشن شده و در دور ارام بخوبی کار نمی کند واگر فاصله کم باشد مقدار مصرف سوخت زیاد می شود وقدرت و کشش موتور کم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *