اخبار خودرو

روغن ‌سوزی در موتور به چه معناست؟

روغن در موتور از اهمیت زیادی برخوردار است. وظیفه اصلی روغن در موتور خودرو ، تسهیل حرکت قطعات فلزی بر روی یکدیگر است. برای اینکه این مراحل در ماشین رخ دهد، روغن باید به قسمت‌های پرحرارت و محفظه احتراق موتور نزدیک باشد.

متأسفانه در طراحی موتور خودروها این مهم در نظر گرفته نمی‌شود. برای همین روغن ‌سوزی در موتور اتفاق نمی‌افتد و این خود تبعات بعدی را برای موتور ماشین به وجود می‌آورد.

 روغن‌سوزی در موتور به چه معناست؟

تعریف روغن ‌سوزی:

دور بودن روغن از محل احتراق موتور باعث می‌شود تا سیکل کاری موتور خودرو دچار مشکل شود. درواقع تعریف روغن ‌سوزی به این معناست که روغن به‌جای یکجا به‌صورت مرحله‌ای از موتور خارج می‌شود.

ازجمله اشکالاتی که برای خودرو به وجود می‌آید می‌توان به آلودگی هوا و کاهش کارایی موتور اشاره کرد. از همه مهم‌تر اینکه سطح روغن‌موتور به‌شدت پایین می‌آید. درنتیجه روغن‌کاری ماشین با ایراد مواجه می‌شود. روغن ‌سوزی ازهرجهت که در نظر بگیرید.

 روغن‌سوزی در موتور به چه معناست؟

دلایل روغن ‌سوزی:

یکی از دلایل اصلی روغن ‌سوزی در موتور اختلال در عملکرد حلقه‌های پیستون‌ها هست. این مورد باعث کندی حرکت روغن موجود در سیلندر به سمت پایین پیستون می‌شود. همچنین این مشکل مقدار قابل‌توجهی از روغن را بر روی دیواره پیستون باقی می‌گذارد. درنتیجه پیستون کثیف می‌شود. اگر راننده متوجه این موضوع نشود، سوخت و هوا باهم ترکیب می‌شوند و می‌سوزند. هرچند عوامل مختلفی منجر به روغن‌ سوزی در خودرو می‌شود. تشخیص موارد دیگر نیازمند بازدید یک متخصص مکانیک از موتور ماشین هست.

 روغن‌سوزی در موتور به چه معناست؟

راه‌های تشخیص روغن ‌سوزی در خودرو:

روغن ‌سوزی باعث خروج دود آبی از موتور خودرو می‌شود. دود آبی‌رنگ مهم‌ترین نشانه  این فرآیند در موتور است. اندازه خروج دود آبی‌رنگ بستگی زیادی به درصد ترکیب روغن‌سوخته با هوا دارد. مشاهده دود آبی از اگزوز وسیله نقلیه در اوایل بروز این اتفاق به‌راحتی ممکن نیست. برای اینکه شما بتوانید تشخیص دهید که آیا موتور اتومبیلتان دچار روغن ‌سوزی شده یا نه باید شرایطی وجود داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اولین شرط این است که موتور خودرو گرم باشد. دود آبی‌رنگ در هنگام فشار دادن مکرر پدال گاز به‌وضوح قابل‌رؤیت است. روش دیگر تشخیص روغن ‌سوزی در ماشین شما، چک کردن شمع خودرو است. وجود ترکیبات روغن خواه‌ناخواه منجر به کثیف و آلوده شدن شمع خودرو می‌شود. این اتفاق در علم مکانیک اصطلاحی با عنوان (خیسی شمع) دارد.

 روغن‌سوزی در موتور به چه معناست؟

خیسی شمع از مهم‌ترین علائم روغن‌ سوزی در ماشین به شمار می‌رود. مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین راه تشخیص  این مشکل حساس در خودرو به‌وسیله فشارسنج سیلندر است. فشارسنج سیلندر، میزان تراکم فشار را بر روی هر سیلندر مشخص می‌کند. اگر فشار در سیلندرها بالا باشد نشانگر اختلال در حلقه‌های پیستون است. درنهایت مشکل در پیستون‌های باعث روغن ‌سوزی در موتور وسیله نقلیه می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که روغن‌ سوزی فرآیندِ اساسی درروند فعالیت موتور خودرو است. اگر این فرآیند به‌درستی صورت نپذیرد، مشکلات و تبعات زیادی برای ماشین به وجود می‌آورد. تشخیص روغن‌ سوزی در موتور راه‌های متنوعی دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از فشارسنج سیلندر اشاره کرد.

البته بهتر است اتومبیل خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید این اختلال موجب آسیب رسیدن به پیستون‌ها و آلودگی هوا هم می‌شود. پس با معاینه فنی به‌موقع سعی کنیم از بسیاری از مشکلات این‌چنینی جلوگیری نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *