خانواده پژو

درمورد405چقدرمیدانید

آنچه باید درباره ۴۰۵ بدانید

GLX : سیستم قفل مركزی با با سیستم گپرنده و فرستنده نوری

▪ GLI : سیستم قفل مركزی بدون سیستم گیرنده و فرستنده نوری

▪ كمربند ایمنی صندلی جلو و عقب

▪ مثلث اخطار با شبرنگ

با توجه به قدمت طراحی بدنه پیكان و خارج از رده بودن تكنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات مورد نیاز .ایران خودرو تصمیم گرفت از سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدل های GL و GLX تولید كند. این خودرو در سال ۱۹۸۷ میلادی با مدنترین تكنولوژی به عنوان جدیدترین مدل توسط پژو به بازارعرضه شد و در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین به عنوان اتومبیل وارداتی به آمریكا انتخاب شده بود.خطوط جدید تولید پژو ۴۰۵ نیز در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۹ توسط رئیس جمهور كشورمان افتتاح شد.

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (از جمله پژو ۴۰۵ جی ال ، پژو ۴۰۵ جی ال ایكس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایكس اتوماتیك ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسیده است.

ساخت داخلی قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور كار شركت ساپكو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ كل اقلام حذف شده از مجموعه قطعات وارداتی كه حاصل تلاش صنعتگران ایرانی می باشد و معادل ۷۷% بوده و با درنظر گرفتن اقلامی كه جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده است ، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹% بالغ خواهد گردید.

بررسی های به عمل آمده حاكی از این بود كه از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ می بایست ۳۵ قطعه به كلی تغییر می یافت و علاوه بر آن ۸۴ قطعه كاملا جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعه تزییناتی ، طراحی و ساخته می شد و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مركز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.

كلیه محاسبات و اقدامات اجرایی این پروژه در مركز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به عنوان اولین دستاورد این مركز تحقیقاتی محقق شد.

اعمال دقت و ظرافت در ساخت این خودرو تا بدان حد بود كه موجب شگفتی كارشناسان بین المللی خودرو گردیده و با اختصاص جایگاهی در موزه پژوی فرانسه به خودروی تشریفاتی ساخت ایران ، توانمندی صنعتگران ایرانی به قضاوت جهانیان گذاشته شد. این خبر در جراید و محافل خارجی انعكاس وسیعی داشته و یكی از مجلات فرانسوی زبان از موفقیت ایران با تعبیر “وقتی پژو مرسدس بنز را مات می كند” یاد كرده است.

● پژو ۴۰۵ ایران بهترین اتومبیل تولیدی در خاور میانه

یكی از موفق ترین اتومبیلهای كلاس متوسط پژو كه در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت ، اتومبیل پژو ۴۰۵ می باشد.

انواع مدلهای پژو ۴۰۵ كه علاوه بر فرانسه در انگلستان نیز ساخته می شود فقط به صورت سدان ( ۴ در ) و استیشن بوده و موتور به صورت عرضی در امتداد پلسها نصب گشته است.

در سالهای گذشته پژو با موتور ۱.۴ لیتری نیز تولید می گشت ولی به دلیل محدودیتهای كنترل گازهای خروجی از اگزوز این موتور از روی اتاق ۴۰۵ حذف گردید. سال ۱۹۹۵ پژو با موتورهای تكنولوژی بالا و راندمان خوب به بازار عرضه می شد ، از جمله موتور ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و تورك ۱۵۳ نیوتن متر ، موتور دو لیتری با ۱۲۱ قوه اسب و تورك ۱۷۶ نیوتن متر كه همگی مدلهای نامبرده به صورت ۲ سوپاپ برای هر سیلندر می باشد.

در ردیفهای بالاتر موتورهای چهار سوپاپ ۲ لیتری با ۲ میل سوپاپ بالایی با ۱۵۰ اسب قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر و همچنین موتورهای اخیر با كمك سیستم توربو MI۱۶ قدرت خود را به ۱۹۶ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر و رینگهای ۱۶ اینچی و لاستیكهای ۲۰۵ خود كه T۱۶ نامیده می شود ، می تواند شتاب صفر تا صد خود را به ۷ ثانیه برساند و حداكثر سرعت ۲۳۰ كیلومتر را به دست آورد. پژو ۴۰۵ همچنان با موتور دیزل ۱۹۰۵ سی سی نیز عرضه شده كه مدل معمولی با قدرت ۶۸ اسب بخار و مدل توربو با ۹۰ اسب بخار اتومبیل بسیار كم مصرفی می باشند.

پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و یكی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران می باشد. بدنه پژو ۴۰۵ ایران در عین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیك و با ضریب ۳۱% در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد

فاصله دو محور عقب و جلو از هم ۲۶۶۹ میلیمتر بوده كه مانند تمامی مدلهای پژو از حد متوسط كلاس خود فراتر می باشد. اكسل پژو ۴۰۵ مجهز به بازوهای عرضی و فنرهای مارپیچ مجهز به فنر لول و كمك فنر ضد چرخش به كمك فنرهای دو جهته می باشد. سیستم تعلیق هر یك از چهار چرخ به صورت مستقل عمل كرده كه سبب راحتی سرنشینان و چسبندگی بهتر در جاده و در مانورها می گرد.

سیستم فرمان از نوع دنده شانه ای بوده كه به صورت وضعیت بالا و پایین می توان بر حسب قد راننده آن را تنظیم نمود

تعداد دور غربال فرمان ۴.۱ دور و شعاع گردش ۵.۵ متر است. توضیح آن كه تعداد دور قفل در قفل در مدل GLX كه مجهز به كمك هیدرولیك است ۳.۱ دور می باشد.

پژو ۴۰۵ ایران دارای دو گاردان بوده و دیفرانسیل جلو می باشد و از این نقطه نظر تقسیم وزن ۱۰۲۰ كیلوگرمی خالص آن ۶۰۵ كیلوگرم در جلو و ۴۱۵ كیلوگرم بر روی اكسل عقب می باشد كه نسبت تقسیم ۵۹.۳% در جلو و ۴۰.۷% در عقب فراهم می آورد. توضیح آنكه مدل جی ال ایكس پژو كه وسایل آسایش بیشتری چون كولر ، فرمان هیدرولیك ، قفل مركزی ، شیشه های برقی برای سرنشینان جلو و شیشه رنگی را فراهم می آورد ، وزنی حدود ۱۰ كیلوگرم سنگین تر از مدل GL دارد.

حداكثر سرعت پژوی ۴۰۵ ایران ۱۷۷ كیلومتر در ساعت بوده كه این اتومبیل می تواند شتاب صفر تا یكصد كیلومتر را در زمان ۱۲ ثانیه بپیماید.

● كارایی

▪ مدل موتور : XU ۷ JP/L۳

▪ حجم موتور : ۱۷۶۱cc

▪ سیستم سوخت رسانی : كاربراتور

▪ حد اكثر سرعت : ۱۸۲ KM/HR

▪ نسبت تراكم : ۸

▪ تعداد سیلندر : ۴

▪ حداكثر توان موتور : ۱۰۰ HP در۶۰۰۰ دور بر دقیقه

▪ حداكثر گشتاور: ۱۵۳ Nm در ۳۵۰۰ دور در دقیقه

▪ شتاب از ۰ تا ۱۰۰ كیلومتر در ساعت : ۱۱.۸ ثانیه

▪ مصرف (لیتر در صد كیلومتر)

▪ با سرعت ۹۰ كیلومتر در ساعت : ۷.۸

● گیربكس : دستی ۵ سرعته

▪ نسبت دنده ۱ : ۰.۲۸۹۴

▪ نسبت دند ه ۲ : ۰.۵۳۸۴

▪ نسبت دنده ۳ : ۰.۷۸۱۲

▪ نسبت دنده ۴ : ۱.۰۵۱۲

▪ نسبت دنده : ۱.۳۴۲۸

▪ دنده عقب : ۰.۳۰۰۰

▪ : ۱۷×۷۷ نسبت دنده خروجی

▪ نوع كلاچ : كنترل كابل / منفرد خشك

● وزن

▪ وزن خودرو : ۱۰۹۰ (KG)

▪ وزن روی اكسل جلو : ۶۷۰ (KG)

▪ وزن روی اكسل عقب : ۴۲۰ (KG)

▪ حداكثر وزن مجاز خودرو : ۱۵۵۰ (KG)

▪ حداكثر وزن مجاز خودرو با تریلر : ۲۷۵۰ (KG)

▪ ظرفیت مخزن سوخت: ۷۰ لیتر

● سیستم الكتریكی

▪ باطری : ۵۵ Ah

▪ دینام : ۸۰ A

▪ استارت : ۱.۱ Kw

● سیستم فرمان

▪ قطر دایره دوران : ۱۱ متر

▪ جعبه فرمان هیدرولیك شانه ای

● تعلیق

▪ مك فرسون : جلو

▪ فنر پیچشی : عقب

● سیستم ترمز

▪ دیسكی پره دار : ترمز جلو

▪ كاسه ای : ترمز عقب

▪ اندازه لاستیكها : ۱۸۵/۶۵ R۱۴

● دورسنج موتور

▪ GLX : صداگیر زیر در موتور

▪ GLI : ندارد

● انتقال چرخ زاپاس به داخل صندوق عقب

▪ GLX : فوم نگهدارنده ابزارهای داخل چرخ زاپاس

▪ GLI : ندارد

● ابعاد

▪ طول كلی : ۴۴۰۸mm

▪عرض كلی : ۱۶۹۴mm

▪ ارتفاع كلی : ۱۴۱۰mm

▪ فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو : ۲۶۶۹mm

▪ فاصله بین مركز چرخهای جلو از یكدیگر: ۱۴۵۰mm

▪ فاصله بین مركز چرخهای عقب از یكدیگر : ۱۴۴۳mm

● تجهیزات

▪ نوارهای محافظ اطراف بدنه

▪ شیشه های رنگی

▪ چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز

▪ چراغ اخطار پایین بودن سطح روغن ترمز

▪ چراغ اخطار درگیر بودن ترمز دستی

▪ چراغ اخطار فشار روغن موتور

▪ صندلی جلو مجزا با قابلیت تنظیم پشتی

▪ سیستم تهویه مجهز به فن

▪ سیستم كولر مجهز به گاز R۱۳۴

▪ تجهیزات رادیو شامل :

ـ سیم كشی بلندگوهای جلو ، آنتن ، رادیو پخش

▪ GLX : شیشه بالابر درهای جلو برقی و شیشه بابر درهای عقب دستی

▪ GLI : شیشه بالا بر درهای جلو و عقب دستی

▪ زیرسری صندلی های جلو

▪ زیر سری صندلی عقب*

▪ ساعت دیجیتالی

▪ GLX : رنگ بدنه متالیك

▪ GLI : رنگ بدنه سالید

GLX : سپرهای جلو و عقب همرنگ بدنه

▪ GLI : سپرهای جلو و عقب مشكی

▪ زیرآرنجی صندلی عقب*

* در صورت سفارش همانند پارس قابل نصب است

بادشكنهای جلو ،لبه سپر ، برف پاك كنهای متناسب با شیشه های جلو و عقب ، درها با واشرهای لاستیكی خمیده كه به كاپوت كاملا كیپ شده است ، كناره های خمیده تحتانی ، دستگیره های در داخل قرار داده شده ، آینه های دید عقب با دو زاویه پهن جهت رسیدن به بهترین وضعیت ایمنی تعبیه شده اند. سیستم ترمزها با نوع موتور و نه با میزان تجهیزات هماهنگی دارد . ترمزهای دیسكی با ابزار اندازه گیری شناور در قسمت جلو ، ترمز كاسه ای عقب ، مدار هیدرولیك با شكل X و فرمان هیدرولیك ، ضربه گیرهای كناری تمام درها ، ایمنی در كوچكترین جزئیات درنظر گرفته شده است.دربهای مستحكم محافظت مسافران را در حوادث رانندگی ضربات كناری افزایش می دهند.

كیفیت ، بهبود و آسایش ، سه نكته كلیدی كه بر مفهوم ۴۰۵ سایه افكنده است در تمامی جنبه های آن اعمال شده است. هر كدام از بازبینی ها جهت داشتن بهترین تمركز راننده تعبیه شده است و تمامی ملزومات در خصوص آسایش و ایمنی را در بر دارد.

▪ چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز

▪ برف پاك كن با تایمر

▪ چراغ مه شكن عقب

▪ نوارهای محافظ اطراف بدنه

▪ آینه داخلی دید در شب (قابل تنظیم)

▪ آئینه های بیرونی بدون نقطه كور

▪ زبانه قفل كودك در درهای عقب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *