خانواده رنو

درباره ترمز اتومبیل

* کلیات سیستم ترمز

اگر موتور اتومبیل در حال حرکتی را خاموش کنیم، احتمال آن که اتومبیل به حرکت خود ادامه دهد وجود دارد. این حرکت به علت وجود انرژی جنبشی به صورت دیگری از انرژی تبدیل شود.


برای مثال در ترمز کاسه ای، کفشک های ثابت به کاسه در حال دوران فشرده می شوند و اصطکاک تولید می شود. این اصطکاک، انرژی جنبشی اتومبیل را به انرژی حرارتی تبدیل می نماید و وسیله ی نقلیه، از حرکت باز می ایستد.

* انواع ترمز

ترمز پایی: در ترمز پایی، اتومبیل ها معمولاً از سیستم هیدرولیکی استفاده می شود. با استفاده از یک تقویت کننده ی هیدرولیکی، نیروی کوچکی در یک آن تبدیل به نیروی لازم برای نگه داشتن چهارچرخ می شود.

ترمز کاسه ای: در این سیستم ترمز، کفشک ها به روی کاسه هایی که به همراه چرخ های اتومبیل در حال گردش هستند فشرده می شوند. این عمل باعث می شود که کاسه به آرامی از حرکت باز ایستد و به دنبال خود چرخ را از دوران باز دارد. برای آن که اصطکاک زیاد شود، لایه ای از مواد خاص به کفشک ها نصب می کنند که آن ها را لنت می نامیم.

ترمزهای دیسکی:در این سیستم، یک دیسک به چرخ اتومبیل متصل است و با آن به چرخش درمی آید. هنگامی که پدال ترمز فشرده می شود، فشار هیدرولیکی ایجاد شده به طرفیت بالشتک ها موجب می شود که آن ها به دیسک فشرده شود و اصطکاک ایجادشده چرخ ها را از حرکت بازمی دارد. در مقایسه با ترمزهای کاسه ای، ترمزهای دیسکی از قابلیت انتقال حرارت بالاتری برخوردار هستند و به همین دلیل در سرعت های بالا نیز از خود عمل کرد بسیار خوبی نشان می دهند.

ترمزدستی: با کشیدن اهرم ترمزدستی، این ترمزها روی چرخ های عقب گیر می کنند. از آن جایی که ساختمان ترمزدستی با ترمزپایی متفاوت است، می توان از این ترمز در شرایط اضطراری استفاده کرد. اگر ترمز دستی در هنگام حرکت مورد استفاده قرارگیرد. احتمال چرخیدن ماشین وجود.

ترمز به وسیله ی موتور: این روش یکی از راه های نگه داشتن اتومبیل بدون استفاده از ترمز است. با برداشتن پا از روی پدال گاز به تنهایی یا به همراه معکوس کردن دنده ها می توان ماشین را متوقف کرد. در هر دو صورت چرخ ها به دلیل داشتن اینرسی به حرکت خود ادامه می دهند ولی سرعت موتور به پیروی از سرعت اتومبیل کاهش می یابد و این به علت وجود مقاومت موتور در مقابل حرکت اتومبیل است. در این حالت چون سرعت دوران چرخ ها، موتور را به حرکت درمی آورند، مقاومت پیستون ها در حرکت رفت و برگشتی خود همان اثر ترمز را برای اتومبیل دارد.

* اگر در چنین حالتی پا روی کلاچ یا اهرم جعبه دنده اتوماتیک روی حالت N (خلاص) باشد این اثر وجود نخواهدداشت.
* هر چه دنده سنگین تر باشد اثر ترمز موقعه بیش تر است از آن جایی که دنده های سنگین قدرت بیش تری را برای جلو رفتن ایجادمی کنند، در حالت عکس این ترمز به وسیله ی موتور قدرت ترمز بالاتری را برای به دست آوردن بهترین اثر ترمز باید دانست که چه موقع چه دنده ای را باید درگیر کرد.
هنگامی که سرعت اتومبیل بالا است، قبل از فشار دادن پدال ترمز پا را روی کلاچ قرارداده چرا که در این صورت مخصوصاً با بار زیاد هنگام حرکت و در سرپایینی سرعت اتومبیل ناگهان افزایش پیدا می کند.

داغ کردن و هوا گرفتن ترمز:

داغ کردن ترمز: اگر مدت زمان زیادی از ترمز استفاده کنیم یا هنگام حرکت، ترمز دستی بالا باشد، کاسه چرخ ها یا لنت ها داغ می کنند کاسه ها تغییر شکل می دهند، لنت ها اصطکاک کافی برای ترمز ایجادنمی کنند و اثر ترمز کاهش می یابد. این پدیده را داغ کردن ترمز می نامند.

هوا گرفتن ترمز: اگر ترمزها زیاد استفاده شوند (مثلاً در یک سرپایینی طولانی) با داغ شدن لنت ها و کاسه چرخ ها، حباب هایی در داخل روغن ترمز ایجاد می شود. در این جاست که هنگام ترمز فشار در امتداد روغن انتقال پیدا نمی کند و فقط حباب ها فشرده می شوند. در نتیجه، اثر ترمز ضعیف شده یا به کلی از بین می رود. به این پدیده هوا گرفتن سیستم ترمز می گویند.

در یک سرپایینی طولانی بهترین روش نگه داشتن وسیله ی نقلیه، استفاده از موتور و ترمزهای منقطع فقط برای یاری نیروی ترمز است. اگر چنین کاری صورت گیرد و با همان دنده ای که برای بالا رفتن از آن شیب استفاده می شود در پایین آمدن نیز استفاده شود، از موتور می توان به عنوان ترمز مناسبی استفاده نمود.

فولکس واگن تو اگر که توسط شرکت JE دیزلین، متخصص تیونینگ اتومبیل های فولکس واگن طراحی شده با برنامه ای تازه و برای آن قدرت پایه ی موتور 5/2 لیتری PDI از رقم استاندارد 175 به 6/2 اسب بخار افزایش خواهدیافت و به دنبال آن حداکثر گشتاور موتور مذکور از مرز 460 نیوتن متر عبورخواهدکرد. متخصصین این شرکت یک پکیج مخصوص برای موتور 10 سیلندری V شکل 5 لیتری cc500 PDI در نظر گرفته اند که با نصب آن قدرت این موتور با 39 واحد افزایش به رقم 391 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن از 750 به 855 نیوتن تر خواهدرسید.
نمای ظاهری توارگ با وجود سپرهای جدید جلو و عقب زیر رکابی های جانبی همواره با یک ورودی هوا که ارتفاع خودرو کم تر از اندازه ی واقعی آن نشان می دهند یک سپویلر سقفی و زیرسپری عقب جذاب تر از قبل است. اما زیبایی بیش تر را وجود دو لوله اگزوز به قطر mm84 از جنس فولاد ضدزنگ که در دو گوشه ی چپ و راست اتومبیل قرارگرفته اند به این ماشین زیبایی می دهد.

سیستم تعلیق این خودرو با ارتفاع قابل تنظیم که همراه با تغییرایی در فنربندی مواجه شده است بین mm30 تا mm75 توسط راننده کاهش می یابد. در طول دولبه ی این خودرو فنرها تا ارتفاع mm30 پایین می آید در نوع رینگ هم متخصصان JE رینگ ها پره سری R ساخت AZEV به ابعاد 22×10 اینچ همراه با لاستیک های پرقدرت 295/30R22 را توصیه کرده اند.
شرکت آلمانی استارتک به عنوان یکی از تیونرهای اصلی اتومبیل های جیپ به تازگی برنامه های سفارشی را برای مدل بسیار جدید گردند چروکی ارایه داده است.
این خودرو با رینگ های 265/402R20 در محور جلو و 395/402R20 در محور عقب برروی بهبود هندینگ و افزایش هرچه بیش تر ایمنی اتومبیل گذاشته اند.
ارتفاع این اتومبیل می تواند با فنر بندی های جدید mm50 کاهش می یابد در نتیجه پایین آوردن مرکز ثقل این اتومبیل پایه ای آن نیز تا حد زیادی افزایش می یابد طراحان استارتک هم اجزای متعددی را برای بهتر شدن آیرو دینامیک این خودرو به آن اضافه کرده اند که به زیبایی آن اضافه می کند. چراغ های جلویی این اتومبیل از نوع LED است. وارد شدن به این خودرو بدون نیاز به کلید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *