این روزها صدای پای ژرمنها در بازار خودرو دوباره به گوش میرسد. زمزمههای رفع تحریمها و مذاکرات آشکار و نهان با خودروسازان جهانی برای حضور در بازار ایران
، ابتدا نام مرسدس بنز را بر سر زبانها انداخت. بنز که روزگاری با مدلهای کلاس E خود، با کیفیتترین خودروی ایران محسوب میشد، احتمال دارد که دوباره خط تولید خود را فعال نماید. طبق قرارداد مرسدس بنز، ایران تنها پایگاه تولید و مونتاژ کلاس E در خاورمیانه میباشد
فولکس واگن هم که خیلی پیشتر از شروع تحریمها، مدل گل خود را از ایران برچیده بود، اکنون دوباره به این پهنه آریایی متمایل شده است. با اینکه در بازار غیر رسمی، بیتل این شرکت با قیمتهایی فضایی حضور دارد، به تازگی پاسات هم با قیمتی حدود 190 میلیون به بازار راه یافته است. گفته میشود، شرکتهای داخلی با فولکس در حال مذاکرهاند تا راه برای مونتاژ تعدادی از ماشینهای این شرکت البته با برندهای زیر مجموعه آن در ایران آغاز شود. قاعدتاً نباید از برند زیر مجموعه به فکر آئودی یا پورشه باشیم. سئات اسپانیایی و اشکودای چک میتوانند نامزدهای مورد نظر باشند. این فرصت خوبی برای رهایی از استعمار فرانسوی در صنعت خودرو محسوب میشود.
ژاپنیها هم میتوانند گزینههای خوبی برای همکاری محسوب شوند. زیرا کیفیت و دوام و هزینه نگهداری برای مصرف کنندگان ایرانی از اولویتهاست و برای این منظور در کنار خودروهای آلمانی، این شرکتها نیز در این زمینه سرآمد محسوب میشوند.
در عین حال میتوان به حضور دوباره خودروهای تجاری مرسدس بنز، اسکانیا، ولوو، رنو، مان و سایر خودروسازان مطرح در بازار ایران و یا در تولیدات شرکتهای داخلی امیدوار بود.
به هر حال امیدواریم، با همه این مذاکرات و تبلیغات، سرآخر شرکای مناسبی برای صنعت خودروی ایران انتخاب شوند (نه اینکه همچون سایپا و بعضی دیگر از خودروسازان، دست به دامان شرکتهای تازه به دنیا رسیده و نا آشنای چینی شوند) تا مصرف کنندگان، بتوانند از موهبت خودروهای روز و مدرن با ایمنی مناسب و راحتی کافی و آلودگی و مصرف سوخت پایین، با قیمتی مناسب بهرهمند شوند. 2013