آرشیو ۱۳۹۲

بازگشت دوباره ژیان

بازگشت دوباره ژیان

خودروی «سیتروئن 2CV» را همه علاقمندان قدیمی خودرو می شناسند. این مدل از موفق ترین خودرو های تاریخ فعالیت شرکت «سیتروئن» بوده ودر کشورهای مختلف با نام های گوناگونی شناخته می شده است. به طور مثال در انگلستان «حلزون»، در فرانسه به«شیطان» و «چترچرخدار»

، درآلمان «اردک چلاق»،در اسپانیا «اردک ز

شت» و در فنلاند«سیتروئن کرباسی» نامیده می شده است. در ایران نیز همگان این خودرو را با نام «ژیان» می شناسند. پس از گذشت نزدیک به 60 سال از معرفی این خودروی افسانه ای ؛ شرکت «سیتروئن» خبراز طراحی و تولید مدل به روز شده این خودرو را میدهد! مدل جدید مجهز به شیشه پانورامیک ُ ُ PANAROMIC GLASS ُ ُ یا سقف پارچه ا ی (کرباسی ) بوده که میتوانند همچون مدل های قدیمی به سمت عقب جمع شوند. کاپوت این خودرو به طور کامل یادآور مدل اصلی می باشد ، در حالی که چراغ های جلو با گلگیرهای بغل یک پارچه شده اند. بازگشت«ژیان میتواند شروعی مجدد برای شرکت «سیتروئن» در طراحی خودروهای مدرن باشد. ارائه ایده ای کاملا مدرن و جدید از خودرویی با طراحی کاملا کلاسیک ، حاکی از چشم داشتن این شرکت خودروساز برای حضور موفق در بازارخودروهای  خانوادگی دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده فضای داخلی این خودرو کاملا منحصر به فرد بوده و با هیچ خودرودیگری مشابه نمی باشد. طراحی دوباره این خودرو توسط شرکت «سیتروئن» در پیش گرفتن رویه تازه ای است که امروزه شرکت های خودروساز در طراحی دوباره ومدرن خودروهای قدیمی موفق خود در نظر گرفته اند.

از جمله این پروژها می توان از شرکت «فیات» و طراحی مجدد مدل 500 و شرکت «فولکس واگن » و طراحی مجدد مدل «بیتل» نام برد. شرکت فرانسوی «سیتروئن» برای کسب موفقیت و اعتبار خود ، بیش از پیش با ارائه مدل «ژیان» جدید قصد رقابت با خودروهای همچون مدل «مینی» شرکت «بی ام و» را دارد.

بازگشت دوباره ژیان

این طراحی جدید با استفاده از قوس منحصر به فرد کاپوت و کناره های صاف و چرخ های عقب پوشیده شده توسط  گلگیرهای بلند ، کاملا به مدل اصلی « 2CV» که در سال 1943 برای اولین باربه بازار ارائه شد شبیه می باشد. در طرح جدید ، مشخصه های ویژه «ژیان» مانند لبه های کاپوت وجلو پنجره مشبک کاملا دست نخورده باقی مانده اند. طراحان این خودرو تضمین داده اند که این خودرو کاملا از دیدگاه زیست محیطی سازگار بوده و به محیط زیست آسیبی وارد نمی نماید . با توجه به تاًکید شرکت «سیتروئن» بر رعایت ملزومات زیست محیطی «ژیان» جدید نمونه کاملی برای اثبات این مدعا می باشد. در ساخت بدنه این خودرو از پنل های پلاستیکی استفاده شده و قلب تپنده این خودرو موتور هیبریدی دیزل می باشد که هم مصرف سوخت و هم تولید آلاینده های کمی دارد. در طراحی خارجی این خودرو تلاش شده تا ظاهر قدیمی و جالب مدل اصلی حفظ شود. در داخل خودرو فرمان باریک و بزرگ و کلید های کنترل پخش استریو خود نمایی می نماید . به علاوه همچون مدل اصلی ، سرعت سنج نیز وجو داشته و دسته دنده درقسمت میانی داشبورد قرار دارد. گرچه در طراحی این خودرو ، هدف ارزان بودن و مفرح بودن خودرو بوده است اما با این وجود فن آوری های پیشرفته ای مانند «جستجو گر ماهواره ای »نیز دراین خودرو وجود داشته و طراحی تجهیزات کاملا جمع و جور می باشد. مانند مدل های «مینی» منحصر به فرد بودن از مشخصه های اصلی در طراحی «ژیان» جدید می باشد. رنگ پنل ها ، روکش خاص صندلی ها و وجود سقف کاملا باز شو «SUNROOF» از این مشخصه ها می باشد. طراحان این خودرو سقف آن را از شیشه «پا نارمیک» و یا یا پارچه ای (کرباسی) در نظر گرفته اند ، هردو این سقف ها قابل حرکت و جمع شو می باشد. در زیر ظاهر «ژیان» جدید از شاسی خانواده (platform ) سوپر مینی « C3» و«C4» هاچ بک استفاده شده است . توان موتور به چرخ های جلو منتقل میگردد و رانندگی راحت و لذت بخشی را برای راننده به وجود می آورد . گر چه شرکت «سیتروئن» تلاش فراوانی دارد تا ژیان جدید هر چه زودتر آماده ورود به بازار شود اما اطلاعات موجود این احتمال را به وجود می آورد که این مهم زودتر از سال 2011 رخ نخواهد داد.

بازگشت دوباره ژیان

سیتروئن«C5» هم قدیمی شد!

نسل جدید سیتروئن «C5» در انتهای سال 2007 به بازارهای جهانی عرضه شد. با بدنه پهن تر و کاهش ارتفاع خودرو ، مدل جدید«C5» که درحال حاضر «X7» نامیده می شود ، ظاهری ماهیچه ای ترو خشن تر از خودرو های امروزی به خود گرفته است همچون مدل پیشین این خودرو نیز مجهز به سیستم تعلیق هیدرولیکی ، ترمزگیری اتوماتیک در حین پارک کردن ، چراغ های عقب LED و سیستم  AFILمی باشد. C5  جدید که در شهر «رنس » فرانسه تولید می شود موتور، جعبه دنده و تعدادی از قطعات مشترک با «پژو 407» دارد.

 با این وجود ،شرکت سیتروئن» اعلام کرده است که 99 در صد از اجزاء قابل رویت به طور خاص برای «C5» جدید طراحی شده اند . موتور های در نظر گرفته شده برای این خودرو ، موتور دیزل «HDI» در حجم 2 و 2/2 لیتر با توان تولیدی 150 و170 اسب بخار می باشد . علاوه بر این موتور های استاندارد ، می توان برای خودرو موتور پر قدرت و پیشرفته 2/7 لیتری 6 سیلندرHDI با توان 208 اسب بخار را نیز سفارش داد. «C5» جدید با طولی معادل 4/75 متر هم چنان رقیبی جدی برای خودرو«لاگونا» شرکت «رنو» می باشد.

سیتروئن چینی:

همچنین سیتروئن مدل خاصی را برای تولید و فروش در بازارچین طراحی کرده است که «C5» چینی نام گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *