آرشیو ۱۳۹۳

ارزان‌سازی، گریبان‌گیر خریداران خودرو

برخی از قطعات ارزان‌قیمت خودروها، از پلاستیک هستند که البته آن قسمت می‌تواند جزو قسمت‌های مهم خودرو باشد. در خودروسازی، نباید کیفیت را فدای ارزان‌سازی کرد وگرنه آن خودرو می‌تواند کابوسی برای خریدار و حتی شرکت تولیدکننده شود!

در اینجا یک مکالمه بین راننده خودروی تندر 90 و مکانیک را مشاهده می‌کنیم و بزرگ‌ترین ایراد خودرو در همین‌جا نمایان می‌شود.

راننده: در حال حرکت در اتوبان با دنده 5 بودم که ناگهان صدای زوزه بلندی از گیربکس خودروی من آمد و دنده 5 قفل شد.
مکانیک: ایا خودروی شما روغن‌ریزی داشته است؟
راننده: خیر
مکانیک: ایا گردگیر پلوس را چک کرده‌اید؟
راننده: خیر.
مکانیک: به احتمال خودروی شما خشک کار کرده و گردگیر پلوس آن شکسته است.
مکانیک می‌گوید که خودروهای تندر 90، در بخش گیربکس و در کانون آن، گردگیر پلوس دارای ضعف هستند. گردگیر پلوس در این خودرو از پلاستیک پی وی سی است و کیفیت بد این قطعه باعث شده که کیفیت بقیه اجزای این خودرو را زیر سؤال ببرد.

چون جنس این قطعه از پلاستیک (نه چندان مرغوب) است به مرور فرسوده شده و خشک می‌شود و بعدها پاره می‌شود و اگر پاره شود به دلیل عدم وجود زه گردگیر در این خودرو روغن داخل گیربکس تخلیه شده و پلوس هم پاره می‌شود و چون یکی از قطعات مهم خودرو پلوس است هزینه تعویضان مبلغی گزاف است!

مکانیک گیربکس خودرو را باز کرده و مشاهده می‌کند که پلوس پاره شده و دنده 5 کاملاً خرد شده است. این قطعات را کاملاً عوض کرده است و هزینه ی این دو قطعه
یک میلیون و هشتصد هزار تومان است. پس لازم است دارندگان این خودرو، هر 60 هزار کیلومتر یک بار، گیربکس این خودرو را مورد بازبینی پیش مکانیک متخصص قرار دهند.
منبع: هفته‌نامه دنیای خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *