آرشیو ۱۳۹۳

آیا شما هم ادعا می کنید راننده خوبی هستید ؟

کمتر کسی میگه من رانندگی ضعیفی دارم ، یا این نقایص در رانندگیم هست و عمده ، خصوصا ً جوانان جوری از رانندگی شان و خاطرات اکشن تعریف می کنند که حرفه ای ها بجای آنها می ترسند . در نوعی دیگر ، رفتارها و واژه هائی را می بینیم و می شنویم که فقط باید به دنبال منطق آنها بگردیم

، البته شاید هیچ وقت پیدا نکنیم مثل چراغ خاموش حرکت کردن در شب و یا استفاده از لامپ کم نور قرمز در چراغ جلوی ماشین که راننده های دیگر منحرف شده و احساس می کنند با عقب ماشین رو به رو شده اند ( مثل اون لطیفه ای که از طرف پرسیدند جریان تصادفت چی بوده ؟ و گفت : ما داشتیم می رفتیم ، اون کامیونه هم می رفت ! یه هو دیدیم نه !! داره بر می گرده ) یا اینکه می گن در فلان زمان از کجا رفتیم به کجا که شاخص ترین آن جاده ی چالوس است ، وقتی از چراغ سبز  می خواهی رد بشی  بیشتر از وقتی قرمزه باید مواظب باشی و چراغ زرد که می گه سرعتت رو کم کن با جواب گاز رو بیشتر کن خیلی از راننده ها مواجه می شه و اکشن ترین لحظه هر تقاطع زمان چراغ زرده . ماشین های تولید داخل هم که خود به خود حادثه خیزند ، بعضی هاشون خود به خود آتیش می گیرند مثل 405 یا کمربند پراید این عزرائیل جاده ها که گاهی اوقات نبستنش بهتر از بستنش است و تا حالا خیلی ها رو نه بخاطر تصادف بلکه بخاطر خفگی زجر کش کرده . دست کاری در استاندارد ماشین ها بدون دانش فنی لازم و بدون اطلاع از مخاطرات و یا محدود شدن کاربرد خودرو در شرایط مختلف هم از عوامل تبدیل شدن خودرو به یک کپسول خطر می باشد ، شنیدن غلط های مصطلح هم ملال آورست که یکی ، دوتا هم نیست ولی یکی ، دوتای آن را جهت نمونه عرض می کنم : سرب کف فلان ماشین را در ایران برداشته اند و یا بنزین سوپر بزن که تمیز می کنه موتور رو و خلاصه از این قسم حرف ها…

 

وقتی صحبت از قابلیت یه ماشین هم میشه بیشترین چیزی که می شنوی سرعت آن ماشین و این که خلاصه چن تا میره.. بخاطر داشته باشید رانندگی یه موضوع علمی و تجربی در کنار هم است ، و نه صرفا ً یه ادعای بدون آگاهی . در رانندگی صحیح چیزی به اسم ریسک کمتر پیش می آید در حالی که چیزیکه از رانندگی های نا مناسب ، متاسفانه خصوصا ً در محیط های شهری به چشم می خورد تمامش از جنس ریسک است و معمولا ً راننده خودش هم نمی دونه داره چی کار می کنه ، کاری به حال و هوای راننده های دیگر نداره ، باعث ایجاد تصادفات جمعی می شه ، تقاطع و حق تقدم و این چیزها رو هم فراموش می کنه ، اسم این کار ها اصلا ً رانندگی نیست ، شما چه اسمی برای این کار می گذارید ؟ چه مفهومی دارد جائی که دید ندارید را با شهامت ازش عبور کنید ، این کار قمارست یا رانندگی ؟! چرا باید توی پیچ ها شاهد راننده هائی باشی که بدون دید وارد مسیر حرکت طرف مقابل شدند ، واقعا ً یعنی چی ؟ مطمئن باشید هیچ کس هم این جور راننده ها رو تشویق نمی کنه و حتی خود راننده های خلاف کار هم از همنوع خودشون خششون نمیاد ، اگر شما یک رانندگی اصولی بکنید احتمال خطر خیلی کم میشه و شاید هیچ اتفاقی نیافته و کسی هم معترض به شما نمی شه اما با رانندگی غلط و ایجاد حادثه شما همه چیز را خراب کردید و قبل از همه چیز خودتون رو ، چرا ؟  بعد از 40 سال سن که بیش از نیمی از اون را صرف اتومکانیک و رانندگی های گوناگون کرده ام ، امروز خیلی بیشتر از روزهای اول از ماشین و حوادثش می ترسم  . جالبست که پزشکان که از بدن انسان مطلع ترند ترس بیشتری نسبت به حوادث دارند  . آمار تصادفات ما که در رقابت با کشور پاکستان بعضی سالها اول و بعضی سال ها در دنیا دوم می شه این موضوعات را ثابت کرده ، حرف برای گفتن زیاده ولی دوستان یه چیزی یادتون باشه در رانندگی کاملا ً باید حرکت هاتون منطقی باشه و هرجا احساس کردید از منطق دور شدید حتما ً وارد ریسک شدید و خطر کنار گوش شما و دیگر افراد پیرامون شماست . ماشین همانقدر که به شما لذت می ده در مقابلش می تونه زندگی شما رو سیاه کنه .

حتی توی پیست هم با وجود ایجاد تمامی شرایط برای یک رانندگی ریسینگ ، باز خطرات زیادی راننده ها را تهدید می کنه . فکر نکنید ماشین رو در هر شرایطی می شه کنترل کرد و جلوی قوانین فیزیک رو گرفت . اون چیزهائی که قوانین راهنمائی و رانندگی می گه تماما ً کارشناسی شده اند . شهر محیطی که شرایطش قابل پیش بینی نیست ، هر راننده ای وضعیت خودش ، سرنشینش ، بارش یا ماشینش می تونه شرایط رانندگیش و توانائی کنترلش را تغییر بده ، پس در یک همچین محیطی هیچ آدم آگاهی حتی در بالاترین سطوح رانندگی ، رانندگی به غیر از اصول شهری را انتخاب نمی کنه ، مواظب باشید فریب حرف های نا مربوط را نخورید و به قول دوستان جو گیر نشید ! خیلی هم به ماشین اعتماد نکید ، من آسیب های زیادی را دیده و شنیده ام . اگر حرف های بنده رو گوش کنید بزرگ ترین لطف رو به خودتون کردید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *